К/скарга №К-11334/06
                ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                 01010, м.Київ, вул.Московська, 8
                              УХВАЛА
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
     14.03.2007 р. Вищий адміністративний  суд  України  в  складі
колегії суддів:
     головуючого   Ланченко Л.В.
     суддів  Нечитайла О.М.
     Пилипчук Н.Г.
     Рибченка А.О.
     Степашка О.I.
     при секретарі:  Iльченко О.М.
     за участю представників:
     позивача: Видейка В.Ю.
     відповідача: Чистякової В.В.
     розглянувши касаційну скаргу Державної податкової інспекції у
Гагарінському районі м.Севастополя
     на рішення  Господарського суду м.Севастополя від  15.07.2005
р. та постанову Севастопольського апеляційного господарського суду
від 25.10.2005 р.
     у справі № 20-12/159
     за позовом Приватного підприємства "Суар"
     до Державної  податкової  інспекції  у  Гагарінському  районі
м.Севастополя
     про визнання недійсним податкового повідомлення-рішення, -
 
     ВСТАНОВИВ:
     ПП "Суар" звернулось з позовом до ДПI у Гагарінському  районі
м.Севастополя   про  визнання  недійсними  податкових  рішень  від
11.03.2005 р. №0000372330/0 та №0000382330/0, якими  за  порушення
ст.1,  п.п.1,  3,  4  ст.3  Закону   України   "Про   застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         застосовано штрафні санкції  в
розмірі 44577,75 грн. та 58632,50 грн. відповідно.
     Рішенням  Господарського суду  м.Севастополя  від  15.07.2005
р., залишеним без змін постановою  Севастопольського  апеляційного
господарського суду від 25.10.2005 р., позов задоволено повністю.
     Судові рішення мотивовані тим, що відпуск товару  по  талонам
не  є  розрахунковою  операцією,  а  тому  відсутні  підстави  для
застосування штрафних санкцій передбачених п.п.1, 8  ст.17  Закону
України "Про застосування реєстраторів  розрахункових  операцій  у
сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"  ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
        ,
доказів конструктивних змін реєстраторів розрахункових операцій не
надано.
     У справі відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою
ДПI  у  Гагарінському  районі  м.Севастополя,  у  якій   ставиться
питання про скасування судових  рішень  та  прийняття  нового  про
відмову  в  позові,  з  підстав  неправильного  застосування  норм
матеріального права.
     Свої  доводи   скаржник   обгрунтовує   тим,   що   обов'язок 
проведення розрахункових операцій через  реєстратор  розрахункових
операцій  встановлений  ст.2  Закону  України  "Про   застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування  та  послуг"  ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
        ,  п.10  Правил   роздрібної
торгівлі нафтопродуктами, Технічними вимогами  до  спеціалізованих
ЕККА для роздрібної торгівлі нафтопродуктами.
     Позивач  у  запереченнях   на  касаційну   скаргу   та   його
представник у  судовому  засіданні  касаційної  інстанції,  просив
касаційну скаргу залишити без задоволення, судові рішення   -  без
змін.
     Перевіривши   у   відкритому   судовому   засіданні   повноту
встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в
судових рішеннях, колегія суддів  дійшла  висновку,  що  касаційна
скарга  підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
     Відповідачем  проведено  перевірку  контролю  за  здійсненням
розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу
АЗС  №26,  яка  розташована  за   адресою:   вул.Карантинна,   51,
м.Севастополь  та   АЗС   №25,   яка   розташована   за   адресою:
вул.Ревякіна, м.Севастополь, що належать  приватному  підприємству
"Суар", за результатами якої складено акти від 25.02.2005 р.
     На підставі актів перевірки прийняті рішення про застосування
фінансових санкцій  №0000372330/0  від  11.03.2005  р.  в  розмірі
44577,75  грн.  та  №0000382330/0  від  11.03.2005  р.  в  розмірі
58632,50 грн. на підставі п.п. 1,  8  ст.17  Закону  України  "Про
застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі,
громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
        .
     Зокрема, перевіркою встановлено, що реалізація нафтопродуктів
на АЗС №25 проводилась шляхом угод за  талонами,  без   проведення
розрахункової операції по реєстратору розрахункових операцій.
     Задовольняючи позов, суди  попередніх  інстанцій  виходили  з
того,  що  п.10   Правил   роздрібної   торгівлі   нафтопродуктами
розрахунки з покупцями за придбані ними нафтопродукти, інші товари
проводяться за готівку в  національній  валюті,  в  безготівковому
порядку, за кредитними картками або в іншому  порядку   відповідно
до законодавства.
     Визначення валютних цінностей наведено  в  ст.1  Декрету  КМУ
"Про систему валютного регулювання і валютного контролю" ( 15-93 ) (15-93)
        
.
     Згідно  ст.ст.1,   2   Закону   України   "Про   застосування
реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського
харчування  та  послуг"  ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
          реєстратори  розрахункових
операцій  застосовуються  до  розрахунків  у   готівковій   та/або
безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток,  платіжних
чеків,  жетонів  тощо),  розрахункова  операція  -  приймання  від
покупця готівкових  коштів,  платіжних  карток,  платіжних  чеків,
жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг).
     У зв'язку з чим, судами зроблено висновок,  що  талони  не  є
засобом   валютно-фінансових   відносин,   а   також    платіжними
документами, вираженими в валюті України, а тому відпуск товару по
талонам (після попереднього розрахунку готівкою  або  безготівково
по договору)  не є розрахунковою операцією.
     Однак,  зазначені  висновки  судів  першої   та   апеляційної
інстанції не є такими, що грунтуються на правильному  застосуванні
норм матеріального права.
     Відповідно до п.п.1, 2 ст.3 Закону України "Про  застосування
реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського
харчування  та  послуг"  ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
          суб'єкти   підприємницької
діяльності, які  здійснюють  розрахункові  операції  в  готівковій
та/або безготівковій формі  (із  застосуванням  платіжних  карток,
платіжних  чеків,  жетонів  тощо)  при  продажу  товарів  (наданні
послуг)  у  сфері  торгівлі,  громадського  харчування  та  послуг
зобов'язані проводити розрахункові операції на повну суму  покупки
(надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому
порядку  та  переведені  у  фіскальний  режим  роботи  реєстратори
розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних  розрахункових
документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або
у   випадках,   передбачених   цим   Законом,   із   застосуванням
зареєстрованих у встановленому порядку  розрахункових  книжок;  та
видавати особі, яка отримує або повертає  товар,  отримує  послугу
або відмовляється від  неї,  розрахунковий  документ  встановленої
форми на повну суму проведеної операції.
     При цьому слід зазначити, що Закон України "Про  застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         не містить  обмежений  перелік
безготівкових операцій, на які поширюються  його вимоги та  в  той
же час звільняє від обов'язку проведення   розрахункових  операцій
через реєстратор розрахункових операцій лише певне коло  суб'єктів
підприємницької діяльності (ст.9 цього Закону).
     Згідно зі ст.2 вищеназваного Закону розрахункова  операція  -
це приймання від  покупця  готівкових  коштів,  платіжних  карток,
платіжних  чеків,  жетонів  тощо  за  місцем  реалізації   товарів
(послуг), видача готівкових коштів за  повернутий  покупцем  товар
(ненадану послугу).
     У справі встановлено,  що  місцем  такої  реалізації  товарів
(нафтопродуктів) є АЗС, що належать позивачу.
     Талони   при   здійсненні   вказаних   операцій   не   можуть
використовуватись лише як акт приймання-передачі,  оскільки  право
власності на товар (нафтопродукти) може настати лише при  передачі
пального.  Факт  переходу  права   власності   від   позивача   до
контрагентів підтверджено  поверненням  талону  продавцю-позивачу,
при цьому відсутність талону позбавляє права на отримання палива.
     Таким чином, придбання особами за готівкові  чи  безготівкові
кошти  талонів  на  пальне  не  звільняє  позивача  від  обов'язку
проведення  операцій по відпуску товару  за такими талонами  через
реєстратор розрахункових операцій.
     Як вбачається з оспорюваних рішень  до  позивача  застосовані
штрафні санкції за порушення п.п.1, 3, 4 ст.3 Закону України  "Про
застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі,
громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
        .
     Згідно ст.3 Закону  України  "Про  застосування  реєстраторів
розрахункових операцій в сфері торгівлі,  громадського  харчування
та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
          суб'єкти підприємницької діяльності, які
здійснюють   розрахункові   операції   в   готівковій   та/або   в
безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток,  платіжних
чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у  сфері
торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані, зокрема:
     1) проводити розрахункові  операції  на  повну  суму  покупки
(надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому
порядку  та  переведені  у  фіскальний  режим  роботи  реєстратори
розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних  розрахункових
документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або
у   випадках,   передбачених   цим   Законом,   із   застосуванням
зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
     2) видавати особі, яка отримує або  повертає  товар,  отримує
послугу  або  відмовляється  від   неї,   розрахунковий   документ
встановленої форми на повну суму проведеної операції;
     3)  застосовувати  реєстратори  розрахункових  операцій,   що
включені  до   Державного   реєстру   реєстраторів   розрахункових
операцій, з додержанням встановленого порядку їх застосування;
     4) забезпечувати цілісність пломб  реєстратора  розрахункових
операцій  та   незмінність   його   конструкції   та   програмного
забезпечення.
     Судова колегія погоджується  з  висновками  судів  попередніх
інстанцій,   що   матеріалами   справи   спростовується   внесення
конструктивних змін реєстраторів розрахункових  операцій,  а  тому
застосування штрафних санкцій за дане порушення є безпідставним.
     Однак, судами  не  встановлювалось  питання,  який  саме  тип
реєстратора  розрахункових  операцій   використовується   на   АЗС
позивача,  чи  передбачає  програмно-технічна  конструкція  такого
реєстратора  розрахункових   операцій   проведення   розрахункових
операцій  з використанням талонів, не досліджено  умови  договорів
купівлі-продажу пального,  укладеного  позивачем  з  контрагентами
тощо.
     Необхідність встановлення зазначених обставин  обумовлюється,
зокрема, тим, що відповідно  до  ч.1  ст.12  Закону  України  "Про
застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі,
громадського харчування  та  послуг"  ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
          на  території
України   у   сферах,   визначених   цим   Законом,   дозволяється
реалізовувати та застосовувати лише ті  реєстратори  розрахункових
операцій вітчизняного та іноземного виробництва, які  включені  до
Державного  реєстру   реєстраторів   розрахункових   операцій   та
конструкція   і   програмне     забезпечення    яких    відповідає
конструкторсько-технологічній    та    програмній     документації
виробника.
     Крім  того,  слід  зазначити,  що  суди   в   своїх   рішення
посилаються на акти відповідача №002076/564 та №002078/565, в  той
час як в матеріалах справи містяться  ксерокопії  актів  перевірки
 без зазначення номеру, на яких міститься порядковий номер  бланку
акту №002076 та №002078, що  позбавляє  суд  касаційної  інстанції
зробити висновок про відповідність вказаних актів.
     Наведені  порушення  норм  матеріального  та   процесуального
права, призвели до  прийняття неправильних  судових  рішень  та  в
силу положень  ст.220  КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          не  можуть  бути
усунені судом касаційної інстанції, у зв'язку з чим постановлені у
справі судові рішення підлягають скасуванню з направленням  справи
на новий розгляд до суду першої інстанції.
     Під час нового розгляду справи  суду  першої  інстанції  слід
всебічно, повно й об'єктивно встановити  обставини  справи,  та  в
залежності  від  встановленого  та  відповідно  до  вимог  чинного
законодавства вирішити спір.
     Керуючись  ст.  ст.  220,  221,   223,   227,   230   Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        , суд -
 
                             УХВАЛИВ:
     Касаційну   скаргу   Державної   податкової    інспекції    у
Гагарінському районі м.Севастополя задовольнити частково.
     Рішення Господарського суду м.Севастополя від  15.07.2005  р.
та постанову Севастопольського  апеляційного  господарського  суду
від 25.10.2005 р. - скасувати.
     Справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
     Ухвала набирає чинності з моменту проголошення  і  може  бути
оскаржена до Верховного Суду України  за  винятковими  обставинами
протягом одного місяця з дня відкриття таких обставин.
     Головуючий   Л.В.Ланченко
     Судді   О.М.Нечитайло
     Н.Г.Пилипчук
     А.О.Рибченко
     О.I.Степашко
     Повний текст ухвали складено 16.03.2007 р.