КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
Іменем України
30.07.2009 р. Справа №22-а-24697/08
( Додатково див. постанову Вищого адміністративного суду України (rs19205000) )
Київський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого -
Бєлової Л.В.,
суддів:
Бистрик Г.М.
Данилової М.В.
при секретарі -
Гладишко О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу відповідача - Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 28 травня 2008 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації про стягнення заборгованості по щомісячній грошовій допомозі по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку, -
В С Т А Н О В И В :
У березні 2008 року позивач - ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення в Черняхівському районі Житомирської області, в якому просила:
- визнати неправомірними дії Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області щодо невиплати щомісячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку у 2007 році у розмірі меншому, ніж це визначено в статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми";
- стягнути з відповідача - Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області різницю недоплаченої суми допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку за 2007 рік за період з 01.04.2007 року по 31.12.2007 року у сумі 3264 грн. 24 коп. та зобов'язати відповідача в подальшому виплачувати допомогу на дитину в повному обсязі, як передбачено статтею 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", тобто у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 28 травня 2008 року позов задоволено частково:
- визнано дії Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації щодо виплати позивачці щомісячної грошової допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку у меншому розмірі, неправомірними;
- стягнуто з Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації на користь позивача 2171 грн. 25 коп. заборгованості по недоплаченій щомісячній грошовій допомозі по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з липня 2007 року по грудень 2007 року.
Не погоджуючись із постановою суду першої інстанції, відповідачем подано заяву про апеляційне оскарження та апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, резолютивна частина постанови суду - зміні, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право змінити постанову суду.
Суд першої інстанції, при ухваленні постанови, виходив з того, що позовні вимоги про стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації на користь позивача 2171 грн. 25 коп. заборгованості по недоплаченій грошовій допомозі по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку підлягають задоволенню за період з липня 2007 року по грудень 2007 року.
Проте, колегія суддів вважає за доцільне змінити абз. 3 резолютивної частини постанови суду першої інстанції, виклавши її в такій редакції: "Зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної дміністрації перерахувати та виплатитиОСОБА_1допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", з 09.07.2007 року по 28.12.2007 року з урахуванням розміру прожиткового мінімуму, встановленого ст. 62 Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік" на відповідні місяці", в решті постанову суду першої інстанції - залишити без змін, виходячи з наступного.
Як було встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, позивачка є матір'ю малолітньої дитини ОСОБА_2 народження, що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 (а.с. 5).
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", право на державну допомогу у зв'язку з вагітністю та пологами мають за цим Законом (2811-12) всі жінки (у тому числі неповнолітні), які не застраховані в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, позивач - є непрацюючою особою, а тому є незастрахованою в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування, а отже, правовий статус позивача щодо невиплати недоплаченої суми допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку регулюється Законом України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) .
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Статтею 62 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" встановлено прожитковий мінімум для дітей віком до 6 років: з 1 січня - 434 гривні, з 1 квітня - 463 гривні, з 1 жовтня - 470 гривень.
Разом з тим, абзацом третім частини другої статті 56 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", на 2007 рік встановлена допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку - у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Дію положень ч. 1 ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" згідно з п. 14 ст. 71 Закону України "Про Державний бюджет на 2007 рік" було зупинено.
Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року (v0a6p710-07) № 6-рп визнано неконституційними деякі положення Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) , в тому числі п. 14 статті 71 цього Закону, щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, яким було зупинено дію статті ч. 1 ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", а також визнано неконституційним та таким, що втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України вказаного рішення абзац третій частини другої статті 56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік".
Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними. Положення Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) , які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Окрім того, колегія суддів зазначає, що Законом України від 28.12.2007 року № 107-VI (107-17) внесено зміни до ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", згідно з якими змінився порядок здійснення виплат допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Отже, колегія суддів прийшла до висновку про задоволення позовних вимог з моменту винесення Конституційним Судом рішення № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року (v0a6p710-07) до 28.12.2007 року, тобто до дня внесення змін до ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми".
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції з приводу задоволення позовних вимог за період з липня по грудень 2007 року, проте, прийшла до висновку про зміну абз. 3 резолютивної частини постанови суду першої інстанції виклавши його в такій редакції: "Зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації перерахувати та виплатитиОСОБА_1допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", з 09.07.2007 року по 28.12.2007 року з урахуванням розміру прожиткового мінімуму, встановленого ст. 62 Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік" на відповідні місяці".
З приводу відмови в задоволенні решти позовних вимог, колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції та зазначає наступне.
Як встановлено колегією судів, відповідачем грошова допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 01.04.2007 р. по 08.07.2007 р. була виплачена у розмірі, передбаченому Законом України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) , що свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.
За таких обставин, відповідач, здійснивши виплату позивачу допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за вказаний період у розмірі, передбаченому Законом України "Про Державний бюджет України на 2007" (489-16) положення якого були чинними на момент здійснення такої виплати, виконав взяті державою зобов'язання та не порушив прав позивача.
З приводу позовних вимог щодо зобов'язання відповідача в подальшому виплачувати допомогу на дитину в повному обсязі, як передбачено статтею 15 ЗУ "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", колегія суддів зазначає, що дані вимоги не відповідають змісту законодавства, адже, судове рішення повинно бути наслідком чинного правового регулювання та не може обмежувати волю законодавчого органу в майбутньому змінювати правове регулювання суспільних відносин.
Відповідно до статті 201 КАС України підставами для зміни постанови суду першої інстанції є правильне по суті вирішення справи або питання, але із помилковим застосуванням норм матеріального права.
Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційної інстанції прийшла до висновку про зміну абз. 3 резолютивної частини постанови Житомирського окружного адміністративного суду від 28 травня 2008 року, виклавши її в такій редакції: "Зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації перерахувати та виплатитиОСОБА_1допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", з 09.07.2007 року по 28.12.2007 року з урахуванням розміру прожиткового мінімуму, встановленого ст. 62 Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік" на відповідні місяці", в решті постанову залишити без змін.
Керуючись ст. ст. 160, 196, 198, 201, 205, 207 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу відповідача - Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 28 травня 2008 року - задовольнити частково.
Абзац 3 постанови Житомирського окружного адміністративного суду від 28 травня 2008 року змінити, виклавши його в такій редакції:
"Зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації перерахувати та виплатитиОСОБА_1допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", з 09.07.2007 року по 28.12.2007 року з урахуванням розміру прожиткового мінімуму, встановленого ст. 62 Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік" на відповідні місяці.".
В решті постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 28 травня 2008 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом одного місяця шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст постанови виготовлений 04.08.09 р.
Головуючий суддя
Судді
Бєлова Л.В.