Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
У Х В А Л А
Іменем УКРАЇНИ
07 жовтня 2009 року Справа № А5/133-08
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs18655289) )
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії
головуючий суддя Юхименко О.В.,
суддя Баранник Н.П.
суддя Мірошниченко М.В.,
при секретарі Красота А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні
апеляційну скаргу Піщанської сільської ради,
на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 03.04.08
у справі № А5/133-08
за позовом Дніпропетровського міжрайонного
природоохоронного прокурора,
вул. Коцюбинського, 2/4, м. Дніпропетровськ, 49000;
в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою
здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах –
Державного управління охорони навколишнього
природного середовища в Дніпропетровській області,
вул. Лабораторна, 69, м. Дніпропетровськ, 49010;
до відповідача Піщанської сільської ради,
вул. Леніна, 4, с. Піщанка Новомосковського району, 51283;
про скасування рішення, -
встановили: Дніпропетровським міжрайонним природоохоронним прокурором, в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах – Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Дніпропетровській області, подано позов до Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення сьомої сесії п’ятого скликання № 37-7/V від 28 грудня 2006 року "Про вилучення земель лісового фонду та переведення в землі житлової та громадської забудови".
Господарський суд Дніпропетровської області (суддя Шевченко С.Л.) своєю постановою від 03.04.2008р. у справі № А5/133-08 позов задовольнив.
Постанова суду мотивована тим, що рішення прийнято з порушенням порядку зміни цільового призначення земель, а саме, без розроблення та затвердження проекту зміни категорії земельної ділянки, без обґрунтування площі вилучених земель, вкритих хвойним лісом, та її характеристики, та без погодження з територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища.
Не погоджуючись з прийнятим у справі судовим актом, у поданій апеляційній скарзі Піщанська сільська рада Новомосковського району Дніпропетровської області, Відповідач, вказує на порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Територіальний орган центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства до участі у справі не залучався, отже висновок про незаконне вилучення земель лісового фонду є передчасним.
Водночас, ДП "Новомосковський лісгосп" та Новомосковська регіональна державна екологічна інспекція не заперечували проти індивідуальної забудови, про що свідчать узгодження з ними та їх листи.
Саме лише відсутність в спірному рішенні визначення питання про відшкодування вартості дерев не тягне за собою скасування цього рішення в цілому. Крім того, судом першої інстанції не з’ясовано, що від відшкодування втрат лісогосподарського виробництва звільняються громадяни та юридичні особи у разі використання земельних ділянок для будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель.
Просить постанову господарського суду Дніпропетровської області скасувати, з направленням справи до суду першої інстанції для нового розгляду.
Дніпропетровський міжрайонний природоохоронний прокурор скаргу оспорив. В запереченнях на апеляційну скаргу вказує на те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм процесуального права.
Крім того, Піщанська сільська рада прийняла оскаржуване рішення, перевищуючи надані їй повноваження. З огляду на приписи статті 32 Лісового кодексу України передача у власність, надання у постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею до 1 гектара, що перебувають у державній власності, у межах сіл, селищ, міст районного значення, належить до повноважень районних державних адміністрацій.
Розпорядженням голови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07.09.2009р. № 586 справу передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Юхименко О.В., суддів Баранник Н.П., Мірошниченко М.В.
В засіданні, відкритому 07.09.2009р., у зв’язку з неявкою представника сільради та за його обґрунтованим клопотанням, розгляд справи відкладався на 07.10.2009р. о 16-40.
Піщанська сільська рада, Відповідач, процесуальним правом на участь представника в судовому засіданні не скористався. Про дату, час та місце судового розгляду був повідомлений належним чином.
Судовий розгляд адміністративної справи здійснювався з повним фіксуванням судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу "Оберіг".
Сутність спору:
Рішенням сьомої сесії п’ятого скликання Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області № 37-7/V від 28 грудня 2006 року "Про вилучення земель лісового фонду та переведення в землі житлової та громадської забудови" вилучено із земель лісового фонду земельну ділянку загальною площею 0,95 га, яка знаходиться в межах села Піщанка, та переведено цю ділянку в землі житлової та громадської забудови.
Визнання протиправним та скасування рішення сьомої сесії п’ятого скликання № 37-7/V від 28 грудня 2006 року "Про вилучення земель лісового фонду та переведення в землі житлової та громадської забудови" стало предметом судового позову Дніпропетровського міжрайонного природоохоронного прокурора, в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах – Державного управління охорони навколишнього природного середовища.
Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при винесенні оскарженої ухвали, знаходить апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню.
Відповідно до вимог статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно до статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
З огляду на приписи статті 57 Лісового кодексу України зміна цільового призначення земельних лісових ділянок здійснюється за погодженням з органами виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища.
Такого матеріалами справи не доводиться.
ДП "Новомосковський лісгосп" та Новомосковська регіональна державна екологічна інспекція не є територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища.
Отже, Рішення сьомої сесії п’ятого скликання Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області № 37-7/V від 28 грудня 2006 року "Про вилучення земель лісового фонду та переведення в землі житлової та громадської забудови" прийнято з порушенням порядку зміни цільового призначення земель – без погодження з територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища - Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Дніпропетровській області і Дніпропетровського обласного управління лісового господарства, а також без розроблення та затвердження проекту зміни цільового призначення, обґрунтування площі та її характеристик.
Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель, статті 21 Земельного кодексу України, є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.
Зазначені обставини досліджені судом першої інстанції на підставі поданих сторонами доказів. В межах апеляційної скарги підстави для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду відсутні.
Керуючись ст. 195, п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200 Кодексу Адміністративного судочинства України, Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд, –
У Х В А Л И В
Апеляційну скаргу Піщанської сільської ради залишити без задоволення.
Постанову господарського суду Дніпропетровської області від 03.04.2008р. у справі № А5/133-08 – без змін.
ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення.
Касаційна скарга подається протягом одного місяця з дня складення судового рішення у повному обсязі.
Ухвалу складено у повному обсязі 10.11.2009р.
Головуючий суддя
Суддя
Суддя
О.В.Юхименко
Н.П.Баранник
М.В.Мірошниченко