ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
61064, м.Харків, вул.Володарського, 46 (1 корпус)
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 грудня 2009 р.
Справа № 2-а-11791/09/1670
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs12246468) )
Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Сіренко О.І.
Суддів: Любчич Л.В., Спаскіна О.А.
за участю секретаря судового засідання Касян В. Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління Пенсійного фонду України в Лубенському районі Полтавської області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 24.03.2009р. по справі № 2-а-11791/09/1670
за позовом ОСОБА_1 ' Список ' ' Текст '
до Управління Пенсійного фонду України в Лубенському районі Полтавської області ' Текст ' треті особи Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Управління праці та соціального захисту населення Лубенської районноїдержавної адміністрації Полтавської області ' за участю ' ' Текст '
про зобов'язання здійснити перерахунок пенсії у зв'язку з інвалідністю, пов'язаною з Чорнобильською катастрофою,
ВСТАНОВИЛА:
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 24 березня 2009 року частково задоволено позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Лубенському районі Полтавської області, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Лубенської районної ради в Полтавській області про зобов’язання здійснити перерахунок пенсії у зв’язку з інвалідністю, пов’язаною з Чорнобильською катастрофою.
Визнано дії Управління Пенсійного фонду України в Лубенському районі Полтавської області щодо відмови ОСОБА_1 в перерахунку пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком, передбачених ч. 1 ст. 50, ч. 4 ст. 54 Закону України "Про статус та соціальний захист осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (796-12) , виходячи з розрахунку мінімальної пенсії за віком, визначеного ст. 28 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" незаконними за період з 18 червня 2008 р. по 31 грудня 2008 р.
Зобов’язано Управління Пенсійного фонду України в Лубенському районі Полтавської області провести перерахунок пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком ОСОБА_1 відповідно до ч. 1 ст. 50, ч. 4 ст. 54 Закону України "Про статус та соціальний захист осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (796-12) , виходячи з розрахунку мінімальної пенсії за віком, визначеного ст. 28 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" незаконними за період з 18 червня 2008 р. по 31 грудня 2008 р.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить суд Полтавського окружного адміністративного суду від 24 березня 2009 року скасувати, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити у повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач зазначив, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим і незаконним, винесене з порушенням норма матеріального права. Неправомірність в діях відповідача щодо нарахування пенсії позивачу відсутня, адже управління при здійсненні обчислення пенсії діяло на підставі Законів України про державний бюджет на відповідні роки, Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (796-12) , "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) , постанов Кабінету Міністрів України № 530 від 28 травня 2008 р. "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" (530-2008-п) , № 654 "Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян" від 16.07.2008 р. (654-2008-п) А тому Управління Пенсійного фонду України в Лубенському районі Полтавської області не порушувало норм права, що діють в системі пенсійного забезпечення.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції вірно встановлено, що ОСОБА_1 є інвалідом ІІ групи та віднесений до І категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що підтверджується доданими до справи копіями посвідчення серії НОМЕР_1 с, серії НОМЕР_2, довідкою МСЕК серії 7-66 ТЕ № 0004638 та має право на отримання державної та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю відповідно до Закону України № 796 (796-12) .
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги виходив з того, що позивач має право на отримання пенсії в розмірі передбаченому ч.4 ст. 54 Закону України №796, а відповідач неправомірно відмовив у проведенні перерахунку даної пенсії.
Колегія суддів погоджується з даним висновком суду, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їхнього життя та здоров’я, створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивного забруднення територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту населення визначені та закріплені в Законі України №796 (796-12) .
Статтею 49 Закону України №796 передбачено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1,2,3,4 встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Відповідно до п. 4 ст. 54 Закону України № 796 в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв’язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими: по третій групі інвалідності – 8 мінімальних пенсій за віком.
Відповідно до ч.1 ст. 50 Закону України №796 особам, віднесеним до першої категорії призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю у розмірах: інвалідам третьої групи 75% мінімальної пенсії за віком. Законом України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17) зазначені вище положення Закону були змінені.
Так, відповідно до п. 28 Розділу ІІ Закону (107-17) : особам, віднесеним до категорії 1 інвалідам II призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірах 20 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначається на момент виплати додаткової пенсії згідно із законом про Державний бюджет України і не може коригуватися іншими нормативно-правовими актами. У всіх випадках розміри пенсій для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році - інвалідів II групи, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими - 200 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року (v010p710-08) положення п. 28 Розділу ІІ Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17) були визнані неконституційними.
Відповідно до ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Таким чином, дія рішення Конституційного Суду України є перспективною та не поширюється на відносини, що виникли, змінилися чи припинилися до винесення судом відповідного рішення.
Враховуючи вищевикладене, в період з 22 травня по 31 грудня 2008 року статті 49, 50, 54 Закону України № 796 діяли в редакції від 06.06.1996 року, а саме, п. 4 ст. 54 - в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв’язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими: по другій групі інвалідності – 8 мінімальних пенсій за віком; ч.1 ст. 50 – особам, віднесеним до першої категорії призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю у розмірах: інвалідам другої групи 75 % мінімальної пенсії за віком.
Посилання апелянта на Постанови Кабінету Міністрів України № 530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" від 28.05. 2008 р. (530-2008-п) , № 654 "Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян" від 16.07.2008 р. (654-2008-п) , як на підставу розрахунку пенсії позивачу є безпідставним. Адже Постанови КМ України, встановлюючи значно менший, ніж Закон України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) , розмір для розрахунку величини основної та додаткової пенсій, а також конкретні мінімальні розмір державної пенсії, вступає в протиріччя з положеннями Закону (1058-15) ,
Згідно ч. 4 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України (254к/96-ВР) , закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) закони мають пріоритет над підзаконними нормативно – правовими актами. Підзаконні нормативно-правові акти органів державної влади, в тому числі і Постанови Кабінету Міністрів України, приймаються з метою забезпечення виконання законів України та не можуть суперечити їм. У разі протиріччя між законом та підзаконним нормативно-правовим актом застосуванню підлягають положення Закону.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що при обчисленні державної та додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров’ю, розмір мінімальної пенсії за віком розраховується виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) . А саме відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону, розмір мінімальної пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок 20 років страхового стажу, встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність визначеного законом. Прожитковий мінімум встановлюється Кабінетом Міністрів України та щороку затверджується Верховною Радою України в Законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
Згідно ч. 3 ст. 67 Закону України № 796 у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії визначений відповідно до ст. 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, особам віднесеним до 1, 2, 3, 4 категорій.
Враховуючи вищевикладене, відповідач з 22 травня по 31 грудня 2008 року при обчисленні пенсії позивачу, повинен був керуватися виключно Законом України (796-12) № 796 в редакції від 06.06.1996 року та Законом України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) .
Відповідно до ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Позивач рішення суду не оскаржував в апеляційному порядку.
Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду –без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Лубенському районі Полтавської області залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 24.03.2009р. по справі № 2-а-11791/09/1670 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом місяця з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя
' підпис '
Сіренко О.І.
Судді
' підпис '
' підпис '
Любчич Л.В.
Спаскін О.А.
Повний текст ухвали виготовлений 07.12.2009 р.