КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
 Головуючий у 1-й інстанції: Щавінський В.Р.
Суддя-доповідач: Гром Л.М.
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"15" березня 2011 р. м. Київ Справа: № 2-а-8729/09/1070
( Додатково див. постанову Вищого адміністративного суду України (rs22160999) )
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого-судді –Гром Л.М.;
суддів – Кучми Ю.А.
Бєлової Л.В.
при секретарі судового засідання – Губі О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Закритого акціонерного товариства "Росава"на постанову Київського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2009 року по справі за адміністративним позовом Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області до Відкритого акціонерного товариства "Росава"про стягнення заборгованості,
В С Т А Н О В И В:
Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області (далі –позивач) звернулося до Київського окружного адміністративного суду із позовом до Відкритого акціонерного товариства "Росава"(далі –відповідач), в якому, просило стягнути з відповідача на користь Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області заборгованість по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах в розмірі 420448,43 грн.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2009 року позов Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області задоволено.
Стягнуто з Відкритого акціонерного товариства "Росава"на користь Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області заборгованість по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в сумі 420 448,43 грн.
Відповідач не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з’ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв’язку з чим просить скасувати постанову Київського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2009 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову відмовити.
У судове засідання з’явились представник позивача, Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області та представник відповідача, Відкритого акціонерного товариства "Росава".
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до статті 198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.
Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Відкрите акціонерне товариство "Росава"є юридичною особою, зареєстрованою Виконавчим комітетом Білоцерківської міської ради Київської області 19.07.1999 року за № 13531200000000025, що підтверджується наявною в справі копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 108227.
Згідно довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) № 973/2007 року, основними видами діяльності відповідача за КВЕД є: здавання в оренду власного нерухомого майна; діяльність санаторно-курортних закладів; медична практика; діяльність концертних та театральних залів; інші роботи з завершення будівництва; оренда автомобілів.
Відповідач є страхувальником в системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування в Україні, як платник страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування та перебуває на обліку в Управління пенсійного фонду.
Згідно наданих управлінням Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області відповідачу розрахунків фактичні витрати позивача на виплату та доставку пенсій на пільгових умовах склали 420448,43 грн., з них пільгових пенсій за списком № 1 на суму 323738,28 грн. та за списком № 2 на суму 96710,15 грн.
Позовні вимоги стосуються компенсації витрат позивача на виплату і доставку пенсій працівникам відповідача в розмірі 420448,43 грн., призначених відповідно до пунктів "а", "б"- "з"ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи колегія суддів зважає на наступне.
Порядок справляння та використання збору на обов'язкове державне пенсійне страхування визначається Законом України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування"від 26.06.1997 № 400/97-ВР (400/97-ВР) (далі – Закон № 400/97-ВР (400/97-ВР) ).
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону № 400/97-ВР, платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи і організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
Абзацом 3 п. 1 ст. 4 Закону № 400/97-ВР передбачено, що на обов'язкове державне пенсійне страхування встановлюються ставки збору в розмірі 100 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону.
Згідно абз. 4 п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону № 400/97-ВР, для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"- "з"статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення"до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Разом з тим, пунктом 2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV (1058-15) встановлено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами Закону № 1058-IV (1058-15) в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом № 1788-XII (1788-12) . У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 Закону № 1058-IV. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом (1058-15) .
Відповідно до абзацу четвертого підпункту 1 зазначеного пункту підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності Законом № 1058-IV (1058-15) , у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону (1058-15) .
В абзаці п’ятому цього ж підпункту зазначено, що виплата пенсій особам, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України (список № 1), здійснюється до 1 січня 2005 року за рахунок коштів Пенсійного фонду, а з 1 січня 2005 року –за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону № 1058-IV.
Наведені норми не поширюються на відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" –"з" статті 13 Закону № 1788-XII. Вони були направлені, зокрема, на врегулювання відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України (абзац четвертий); встановлення джерела виплати пенсій іншим пільговим категоріям пенсіонерів (абзац п’ятий). Тобто, ці норми були направлені на встановлення регулювання інших відносин, а саме: щодо відшкодування витрат по виплаті та доставці пільгових пенсій за списком №1. Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо стягнення з відповідача заборгованості з фактичних витрат по виплаті і доставці пільгових пенсій призначених відповідно до п. "б" –"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", що відповідає списку № 2 у розмірі 96710,15 грн.
Разом з тим, колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні позовних вимог про стягнення з відповідача заборгованості з фактичних витрат по виплаті і доставці пільгових пенсій призначених відповідно до п. "а" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", що відповідає списку № 1 у розмірі 323 738,28 грн., оскільки згідно абзацу 5 пунктом 2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) з 1 січня 2005 року виплата пенсій вказаним особам здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно до статті 202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є, зокрема, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Колегія суддів вважає, що порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з’ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи призвели до неправильного вирішення справи, тому постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови по справі, якою позовні вимоги слід задовольнити частково.
Керуючись ст.ст. 160, 198, 202, 205, 207 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу позивача –Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області на постанову Київського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2009 року –задовольнити частково.
Постанову Київського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2009 року –скасувати.
Ухвалити по справі нову постанову, якою позовні вимоги Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області до Закритого акціонерного товариства "Росава"про стягнення заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій –задовольнити частково.
Стягнути з Закритого акціонерного товариства "Росава"(09108, Київська область, м. Біла Церква, вул. Леваневського, 91, ідентифікаційний код 30253385) на користь Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області (ідентифікаційний код 22200584) суму заборгованості по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах згідно списку № 2 у розмірі 96710,15 грн.
В іншій частині позовних вимог –відмовити.
постанова набирає законної сили з моменту постановлення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з моменту прийняття, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий:
Суддя:
Суддя:
Гром Л.М.
Кучма Ю.А.
Бєлова Л.В.
Повний текст постанови виготовлено 18.03.2011 р.