КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2а-1425/10/2370 
Головуючий у 1-й інстанції: Чала А.С.
Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"17" березня 2011 р. м. Київ
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs24579165) )
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Вівдиченко Т.Р.
Суддів: Беспалова О.О.
Борисюк Л.П.
при секретарі Корженковій І.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної інспекції з контролю за цінами в Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 07 червня 2010 року по адміністративній справі за позовом Приватного підприємства "Продовольча компанія "Скіф-Черкаси"до Державної інспекції з контролю за цінами в Черкаській області про визнання нечинним рішення про застосування економічних санкцій,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач - Приватне підприємство "Продовольча компанія "Скіф-Черкаси"звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної інспекції з контролю за цінами в Черкаській області про визнання нечинним рішення від 09.02.2010 р. № 24 про застосування економічних санкцій на суму 1369800,00 грн.
Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 07 червня 2010 року позов задоволено.
Не погоджуючись з прийнятою постановою, відповідач - Державна інспекція з контролю за цінами в Черкаській області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши у судовому засіданні суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, приватне підприємство "Продовольча компанія "Скіф-Черкаси"є юридичною особою, що зареєстрована Черкаською міською радою 04.11.2003 р.
Предметом господарської діяльності позивача є, зокрема, оптова та роздрібна торгівля продовольчими товарами.
Так, 8 лютого 2010 року працівниками Державної інспекції з контролю за цінами в Черкаській області проведено перевірку Приватного підприємства "Продовольча компанія "Скіф-Черкаси"з питань дотримання порядку встановлення та застосування цін на окремі види продовольства, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 р. № 1548 (1548-96-п) ; постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2007 р. № 1222 "Про затвердження порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари" (1222-2007-п) ; розпоряджень Черкаської облдержадміністрації від 19.01.2008 р. № 3 "Про рентабельність виробництва борошна та хліба та декларування зміни цін на основні продовольчі товари"зі змінами від 01.04.2008 р. № 97, від 29.12.2007 р. № 464 "Про регулювання цін на основні продовольчі товари", за результатами якої складено акт від 08.02.2010 р. № 0235.
Перевіркою встановлено, що з моменту введення в дію розпорядження Черкаської облдержадміністрації від 19.01.2008 р. № 3 "Про рентабельність виробництва борошна та хліба та декларування зміни цін на основні продовольчі товари", прийнятого на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2007 р. № 1222 (1222-2007-п) , із змінами, внесеними згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 06.08.2008 р. № 709 (709-2008-п) , ПП "Продовольча компанія "Скіф-Черкаси"при розрахунках із покупцями за період з 01.05.2009 р. по 31.01.2010 р. неодноразово підвищувало оптово-відпускні ціни на цукор-пісок більше ніж на 1 % на протязі місяця та застосовувало їх без проведення обов’язкового декларування в порушення вищевказаних нормативно-правових актів, внаслідок чого загальна сума необґрунтовано отриманої позивачем виручки склала 456600, 00 грн.
На підставі акту перевірки начальником Державної інспекції з контролю за цінами в Черкаській області прийнято рішення від 09.02.2010 р. № 24 про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін, згідно з яким вирішено вилучити у позивача в дохід державного бюджету необґрунтовано одержану суму виручки у розмірі 456600, 00 грн. та штрафу у розмірі 913200, 00 грн., а всього: 1369800, 00 грн.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що зміна позивачем цін на цукор-пісок, не перевищувала 1 % протягом кожного місяця, що позивача звільняє від обов’язку декларування зміни такої ціни, а тому оскаржуване рішення відповідача є нечинним.
Колегія суддів апеляційної інстанції з таким висновком суду першої інстанції не погоджується, з огляду на наступне. Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 р. №1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади, та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" (1548-96-п) були надані обласним державним адміністраціям повноваження, щодо встановлення (регулювання) оптово-відпускних цін на продовольчі товари шляхом декларування їх зміни.
Відповідно до розпорядження голови Черкаської обласної державної адміністрації від 09.01.2008 р. № 3 "Про рентабельність виробництва борошна і хліба та декларування зміни цін на основні продовольчі товари"(із змінами та доповненнями внесеними розпорядженням голови Черкаської обласної державної адміністрації від 11.07.2008 р. № 206), а також розпорядження від 24.07.2009 р. № 7 "Про рентабельність виробництва борошна і хліба та декларування зміни цін на основні продовольчі товари"встановлено обов'язкове декларування зміни розміру оптово-відпускних цін на борошно пшеничне вищого, першого і другого сорту, борошно житнє обдирне, яловичину, свинину, м'ясо птиці, ковбасні вироби варені, молоко, сир, сметану, масло вершкове, яйця, а також цукор.
Згідно вимог вказаного розпорядження, декларуванню підлягають зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари у разі, коли загальне їх зростання перевищує 1 % протягом місяця. Постановою Кабінетом Міністрів України від 17.10.2007 р. № 1222 (1222-2007-п) затверджено Порядок декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари (далі - Порядок) та водночас зобов’язано Державну інспекцію з контролю за цінами забезпечити контроль за додержанням державної дисципліни цін під час реалізації продовольчих товарів.
Даний Порядок визначає механізм декларування зміни оптово-відпускних цін на борошно пшеничне вищого, першого і другого гатунку, борошно житнє обдирне, яловичину, свинину, м'ясо птиці, ковбасні вироби варені, молоко, сир, сметану, масло вершкове, яйця курячі, цукор, олію соняшникову, передбачене пунктом 12 додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 р. № 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" (1548-96-п) .
Положенням пункту 2 Порядку (1222-2007-п) передбачено, що декларуванню підлягають зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, зазначені у пункті 1 цього Порядку, у разі, коли такі ціни збільшуються протягом місяця більше ніж на 1 відсоток.
Згідно пункту 3 Порядку (1222-2007-п) суб'єкти господарювання, які провадять діяльність з виробництва та/або реалізації продовольчих товарів, у разі зміни їх оптово-відпускних цін подають до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій декларацію за встановленою формою і визначений перелік документів.
У випадку недотримання суб’єктом господарювання вимог зазначеного Порядку (1222-2007-п) , до нього застосовуються економічні та штрафні санкції у визначених законом розмірах.
Порядок застосування економічний санкцій визначений Інструкцією про порядок застосування економічних та фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами (далі –Інструкція), затвердженої наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України та Міністерства фінансів України 03.12.2001 р. № 298/519 (z1047-01) .
Положенням пункту 1.3 Інструкції (z1047-01) передбачено, що відповідно до Закону України "Про ціни і ціноутворення" (507-12) вiд 03.12.1990 р. № 507-XII, необґрунтовано одержана підприємством, організацією сума виручки в результаті порушення державної дисципліни цін підлягає вилученню і зараховується в дохід відповідного бюджету із застосуванням штрафу у двократному розмірі необґрунтовано одержаної суми виручки за належністю.
Згідно пункту 1.4 вищевказаної Інструкції (z1047-01) , підставою для застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін є одержання суб'єктами господарювання необґрунтованої виручки.
Статтею 13 Закону України "Про ціни та ціноутворення"визначено, що державний контроль за цінами здійснюється при встановленні і застосуванні державних фіксованих та регульованих цін і тарифів.
Відповідно до пункту 1.5 вищезазначеної Інструкції (z1047-01) , п ідставою для застосування фінансових (штрафних) санкцій є порушення суб'єктами господарювання вимог спеціальних норм законодавства з питань ціноутворення, якими запроваджено регулювання цін (тарифів), зокрема формування,установлення та застосування цін (тарифів), нижчих від установлених мінімальних.
Пунктом 1.6 даної Інструкції (z1047-01) передбачено, що необґрунтовано одержані суб'єктами господарювання, унаслідок порушень порядку встановлення і застосування цін, суми виручки та штрафи підлягають вилученню згідно із законодавством на підставі рішень, прийнятих органами державного контролю за цінами.
Як вбачається з матеріалів справи, під час перевірки ПП "ПК Скіф - Черкаси" відповідачем встановлено, що при розрахунках із покупцями в період з 01 травня 2009 року по 31 січня 2010 року позивачем неодноразово збільшувались оптово-відпускні ціни на цукор-пісок протягом місяця більше, ніж на 1%, однак декларування такої зміни у встановленому законодавством порядку позивачем не було здійснено.
Так, внаслідок застосовування не задекларованих оптово-відпускних цін на цукор, отриманому від СТОВ "Нива" та СТОВ "Світанок", позивач отримав необгрунтовано виручку у сумі - 456 600,00 грн.
Зокрема, по накладній № 265 від 03.03.2009 року ПП "ПК Скіф - Черкаси" від СТОВ "Нива" отримано та реалізовано 80 тон - цукру за ціною 3,50 грн/кг.
В листопаді цього ж року від вказаного Товариства позивачем отримано 40 тон цукру по ціні 6,20 грн./кг., згідно накладної № 3939 від 06.11.2009 року та, згідно накладної № 3995 від 18.11.2009 року, отримано також 80 тон цукру по ціні 6,40 грн./кг. Реалізовано було в листопаді місяці цього ж року по цінах: 6,25 грн., 6,405 грн., 6,62 гривень за 1 кг. Декларація СТОВ "Нива" щодо зміни оптово - відпускних цін на цукор відсутня.
Згідно законодавства розрахована ціна -3,50 * 1% * 1% * 1% * 1% * 1% * 1% * 1% * 1% * 1% * 1% = 3,87 грн. Різниця між фактичною ціною реалізації цукру отриманого, згідно накладної № 3939 від 06.11.2009 року, склала 2,38 грн./кг. ( 6,25 - 3,87 = 2,38 грн./кг.).При цьому, сума необґрунтовано отриманої виручки ПП "ПК Скіф-Черкаси" склала- 95,2 тис грн.
Крім цього, такі ж порушення допущені ПП "ПК Скіф-Черкаси"при реалізації цукру отриманого, згідно накладної № 3995 від 18.11.2009 року, в січні 2010 року по цукру отриманому від СТОВ "Світанок".
Враховуючи наведені порушення вимог чинного законодавства України щодо декларування оптово-відпускних цін, перевіркою встановлено підвищення позивачем оптово-відпускних цін на цукор-пісок більше, ніж на 1 %, однак декларування такого підвищення ним не здійснено, а тому загальна сума необґрунтовано отриманої ПП "ПК Скіф-Черкаси" виручки склала - 456 600,00 грн.
З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо недоведеності перевищення позивачем 1% оптово-відпускних цін на цукор-пісок, оскільки в матеріалах справи міститься достатньо доказів, які свідчать про обґрунтованість застосування економічних санкцій відносно позивача.
Таким чином, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам по справі, доводи апеляційної скарги спростовують висновки рішення суду, допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому оскаржувана постанова підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення, яким в задоволенні позовних вимог позивача необхідно відмовити.
Згідно ст. 202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Керуючись статтями 160, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Державної інспекції з контролю за цінами у Черкаській області –задовольнити.
Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 7 червня 2010 року –скасувати та прийняти нове рішення.
У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Продовольча компанія "Скіф-Черкаси" –відмовити.
постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя:
Судді:
_____________________Вівдиченко Т.Р.
_____________________Беспалов О.О.
_____________________Борисюк Л.П.
Повний текст ухвали виготовлений 23 березня 2011 року