Головуючий у 1 інстанції - Захарова О.В.
Суддя-доповідач - Арабей Т.Г.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 квітня 2011 року справа №2а-16/11/1270
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs18655580) )
приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Арабей Т.Г.
суддів Геращенка І.В., Губської Л.В.
при секретарі Дегтярьовій А.М.
за участю:
представника позивача: ОСОБА_2, за довіреністю
представників відповідача: Турло А.А., Старікової О.О., за довіреностями
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Луганської митниці та Прокуратури Луганської області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2011 року по адміністративній справі № 2а-16/11/1270 за позовом ОСОБА_5 до Луганської митниці про визнання протиправними дій та рішення щодо відмови у здійсненні митного оформлення транспортного засобу, зобов’язання здійснити митне оформлення транспортного засобу,-
ВСТАНОВИЛА:
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2011 року позовні вимоги ОСОБА_5 до Луганської митниці про визнання протиправними дій та рішення щодо відмови у здійсненні митного оформлення транспортного засобу, зобов’язання здійснити митне оформлення транспортного засобу задоволені повністю, в наслідок чого визнано протиправним рішення Луганської митниці, викладене у картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленню чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України № 702000013/0/00117 від 08.12.2010 щодо підстав відмови у здійсненні митного оформлення транспортного засобу – автомобіля марки MERCEDES-BENZ S550, двигун №НОМЕР_1, кузов № НОМЕР_2, 2008 року випуску, що належить ОСОБА_5. Визнані протиправними дії Луганської митниці щодо відмови у здійсненні митного оформлення транспортного засобу – автомобіля MERCEDES-BENZ S550, двигун НОМЕР_1, кузов № НОМЕР_2, 2008 року випуску, що належить ОСОБА_5, з наданням пільг в оподаткуванні згідно із ст. 8 Закону України "Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення і оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами та митну територію України". Зобов’язано Луганську митницю здійснити митне оформлення транспортного засобу – автомобіля MERCEDES-BENZ S550, двигун НОМЕР_1, кузов № НОМЕР_2, 2008 року випуску, що належить ОСОБА_5, з наданням пільг в оподаткуванні відповідно до ст. 8 Закону України "Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення і оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами та митну територію України".
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права.
Крім того, Прокуратурою Луганської області було подано апеляційну скаргу, в якій апелянт вважає, постанову суду ухвалену з порушенням норм процесуального та матеріального права, а саме ст. ст. 7, 11, 86, 159 КАС України, ст.. 8 Закону України "Про порядок ввезення(пересилання) в Україні, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів тат транспортних засобів, що ввозяться(пересилаються) громадянами на митну територію України".
В судовому засіданні представник позивача просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, та заперечував проти доводів апеляційних скарг.
Представники Луганської митниці підтримали доводи апеляційної скарги та просили її задовольнити.
Прокурор у судове засіданні не з’явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення осіб які прибули в судове засідання, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає апеляційні скарги необґрунтованими, а судове рішення таким, що підлягає залишенню без змін, з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено наступне.
ОСОБА_5 була зареєстрована та проживала на території Придністровської Молдавської Республіки за адресою: м.Тирасполь, вул. Лермонтова, 8 з 20 листопада 2007 року.
Позивач перебувала на консульському обліку в Посольстві України в Республіці Молдова та знята з обліку 29 жовтня 2010 року у зв'язку з виїздом на постійне місце проживання в Україну.
Легковий автомобіль марки MERCEDES-BENZ S550, двигун №НОМЕР_1, кузов № НОМЕР_2, чорного кольору, 2008 року випуску, був придбаний позивачем за місцем проживання на території Придністровської Молдавської Республіки, зареєстрований Державною автомобільною інспекцією Придністровської Молдавської Республіки 24.09.2008року на ім’я ОСОБА_5 та був знятий з обліку 03.11.2010 року, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію Т№ НОМЕР_3 від 24.09.2008, виданим Державною автомобільною інспекцією Придністровської Молдавської Республіки (а.с.79).
08 грудня 2010 року позивач звернулась до відділу митного оформлення №3 Луганської митниці з питання пільгового оформлення легкового автомобіля марки MERCEDES-BENZ S550, двигун №НОМЕР_1, кузов № НОМЕР_2, об’єм ДВС 5461 см3.
Позивачем для митного оформлення була надана вантажна митна декларація №702000013/2010/000242, закордонний паспорт НОМЕР_4 громадянина України з відмітками про постановку на консульський облік 20.11.2007 в Посольстві України в Республіці Молдова, зняття з цього обліку штампом "Анульовано", посвідку на проживання в Придніпровській Молдавській Республіці №008066 від 07.11.2007, документи на транспортний засіб.
08.12.2010 року Луганською митницею було відмовлено в пільговому оформленні зазначеного автомобіля, про що винесено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України №702000013/2010/00117 (а.с.13).
Як зазначено у картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України №702000013/2010/00117, митна декларація не може бути прийнята (товари не підлягають митному оформленню) товари й транспортні засоби не підлягають пропуску через митний кордон України з таких причин: "Порушення ст. 8 Закону України "Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення на оподаткування особистих речей, товарів і транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територію України" в частині перебування транспортного засобу на обліку в країні постійного місця попереднього проживання його власника не менше одного року. Вимоги, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення чи пропуску цих товарів і транспортних засобів через митний кордон України: надання документів вповноваженого органу Республіки Молдова, щодо підтвердження факту перебування транспортного засобу на обліку у відповідний термін" (а.с.13).
Так, відповідно до п. 13 ст. 8 Закону України "Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів, транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територію України" дозволяється ввезення на митну територію України та звільняються від оподаткування у разі переселення на постійне місце проживання на кожного повнолітнього громадянина одного механічного транспортного засобу за кодами 87.01, 87.02, 87.03, 87.04, 87.05 Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності за умови, що він є власником такого транспортного засобу не менше року та за умови перебування такого транспортного засобу на обліку в країні постійного місця попереднього проживання не менше року. Перелік документів, необхідних для підтвердження права на надання пільг в оподаткуванні, відповідно до статті 8 зазначеного Закону, встановлений Правилами митного контролю та митного оформлення транспортних засобів, що переміщуються громадянами через митний кордон України, затвердженими наказом Державної митної служби України від 17 листопада 2005 року № 1118 (z1428-05) ( далі Правила).
Відповідно до приписів п 4.1.Правил якщо власником (уповноваженою особою) подано ВМД для митного оформлення ТЗ зі звільненням від оподаткування, то до завершення митного оформлення проводиться перевірка обґрунтованості цього звільнення.
Для проведення цієї перевірки створюється комісія, до складу якої включаються такі посадові особи митного органу: керівник підрозділу, на який покладено функції з митного оформлення транспортних засобів, що належать громадянам, або особа, яка його заміщує; керівник підрозділу, яким здійснюється контроль за нарахуванням і стягненням податків і зборів (обов'язкових платежів), що підлягають сплаті при переміщенні ТЗ через митний кордон України, або особа, яка його заміщує; керівник підрозділу митної варти та організації боротьби з порушеннями митного законодавства або особа, яка його заміщує; керівник юридичного відділу або особа, яка його заміщує; керівник підрозділу власної безпеки або особа, яка його заміщує.
За рішенням начальника митного органу або особи, яка його заміщує, до складу комісії можуть бути включені інші посадові особи митного органу. Склад комісії затверджується наказом митного органу.
Висновок комісії щодо можливості здійснення митного оформлення ТЗ зі звільненням від оподаткування відображається у вигляді письмової резолюції кожного з членів комісії на аркуші погодження, форма якого затверджується митним органом.
Митне оформлення ТЗ зі звільненням від оподаткування здійснюється за рішенням начальника митного органу або особи, яка його заміщує, прийнятим на підставі позитивного висновку комісії та відображеним як резолюція на аркуші погодження.
Аркуш погодження долучається до документів, що є підставою для здійснення митного оформлення ТЗ зі звільненням від оподаткування.
У разі виявлення фактів, що підтверджують неможливість здійснення митного оформлення ТЗ зі звільненням від оподаткування, вирішується питання щодо сплати належних податків і зборів (обов'язкових платежів) або зворотного вивезення ТЗ за межі митної території України. Зворотне вивезення ТЗ здійснюється за заявою власника (уповноваженої особи) з оформленням ВМД . У разі заявлення в митній декларації неправдивих відомостей та надання митному органу документів з такими відомостями як підстави для звільнення від сплати податків і зборів, складається протокол про порушення митних правил. Як вбачається з картки відмови у прийняті декларації, документи для митного контролю та митного оформлення декларантом подані о 14 г.59 хв. 08.12.2010 року,однак в аркуші погодження ще 06.12.2010 року начальником відділу внутрішньої безпеки( тобто до подання ВМД та відповідних документів) вчиняється запис про неправомірне надання пільг, що ставить під сумнів час роботи комісії( а.с.40). Митний огляд провадиться у термін 10 хв. з 15.г.10 хв. до 15.20 хв. 08.12.2010 року( а.с.45), в той же день 08.12.2010 року головним інспектором Турло А.В. була винесена картка відмови.( а.с.13).
Окрім того, відповідно до приписів Правил,при необхідності вирішення питання про можливість звільнення ТЗ від оподаткування посадова особа митного органу, яка здійснює митне оформлення ТЗ, перевіряє відомості та відмітки в документах на відповідність вимогам Закону України "Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територію України" (2681-14) :
-постійне проживання громадянина на території країни попереднього місця проживання не менше одного року ( для громадян України - з дати поставлення до дати зняття з постійного консульського обліку, а за відсутності відмітки про зняття з постійного консульського обліку - до дати отримання паспорта громадянина України);
- перебування ТЗ у власності громадянина не менше одного року з дати набуття права власності на ТЗ до дати: для громадян України - зняття з постійного консульського обліку, а за відсутності відмітки про зняття з постійного консульського обліку - до дати отримання паспорта громадянина України);
- перебування ТЗ на обліку в країні постійного місця попереднього проживання його власника не менше одного року ( для громадян України - з дати поставлення до дати зняття з постійного консульського обліку, а за відсутності відмітки про зняття з постійного консульського обліку - до дати отримання паспорта громадянина України).
Відповідно до 4.2.Правил підтвердженням права на здійснення митного оформлення ТЗ зі звільненням від оподаткування, згідно з вимогами статті 8 Закону України "Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територію України", є такі документи та відмітки в них:
-для громадян України, які переселяються на постійне місце проживання в Україну:
а) паспорт громадянина України для виїзду за кордон зі штампом "Постійне проживання", проставленим й анульованим відповідним підрозділом міграційної служби, або з відміткою про анулювання напису "Постійне проживання", засвідченого гербовою печаткою консульської установи України в країні попереднього проживання такого громадянина (для громадян України, які раніше виїхали за межі України тимчасово та подали клопотання про залишення на постійне проживання за кордоном), та відмітками про дату поставлення та зняття з постійного консульського обліку, засвідченими гербовою печаткою консульської установи України в країні попереднього проживання такого громадянина або анульованою відміткою про дату поставлення на постійний консульський облік, засвідченою гербовою печаткою консульської установи України в країні попереднього проживання такого громадянина;
б) паспорт громадянина України з відміткою про реєстрацію місця проживання в Україні (може бути відсутнім при перетині митного кордону України)
Як вбачається з матеріалів справи та закордонного паспорту позивача, вона є громадянкою України, 20 листопада 2007 року прийнята на консульський облік в Посольстві Україні в республіці Молдова як постійно проживаюча, знята з обліку 29 жовтня 2010 року у зв'язку з виїздом на постійне місце проживання в Україну. Факт її постійного проживання засвідчене довідкою Управління в справах міграції Міністерства внутрішніх справ Придністровської Молдавської республіки від 01.11.2010 року за № 12/1-5194 та посвідкою на проживання в ПМР для іноземців, в якому місце прописки зазначене АДРЕСА_1 ( а.с.64-66) . Відповідно до паспорту громадянина України позивач з 22.06.2010 року зареєстрована та постійно проживає в АДРЕСА_2( а.с.9)
Тобто, відповідно до зазначених Правил, позивачем дотримані вимоги надання даних про постійне проживання на території країни попереднього місця проживання не менше одного року(а.с.10) Так саме позивачем доведено факт перебування ТЗ у її власності та на обліку в країні її постійного місця попереднього проживання не менше одного року з дати набуття права власності до дати зняття з постійного консульського обліку, що підтверджено свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу в Придністровській Молдавській республіці( а.с.79-80).
У відповідності до ст. 15 Договору про правову допомогу та правові відносини у цивільних та кримінальних справах, укладеного 13 грудня 1993 року (498_604) між Республікою Молдова та Україною, документ, який підготував або засвідчив відповідний орган однієї з Договірних сторін, скріплений гербовою печаткою і підписом уповноваженої особи, має силу документа на території іншої Договірної Сторони без потреби будь-якого іншого засвідчення. Це стосується також копій і перекладів документів, які засвідчені відповідним органом.
Таким чином, колегія судів погоджує рішення суду першої інстанції щодо офіційності документів, які складені для застосування на території Республіки Молдова, зокрема на її Придністровському регіоні, для використання в Україні додаткового засвідчення не потребують.
Крім того, суд вважає необхідним зазначити, що відповідно до норм міжнародного права територія Республіки Молдова включає у себе і територію невизнаної Придністровської Молдавської Республіки, тому суверенітет Республіки Молдова поширюється і на територію Придністровської Молдавської Республіки.
Таким чином, дія Договору між Україною і Республікою Молдова про правові відносини в цивільних і кримінальних справах, Ратифікованого Верховною Радою України 10 листопада 1994 року (238/94-ВР) , розповсюджується і на територію Придністровської Молдавської Республіки.
Оскільки свідоцтво про реєстрацію Т № НОМЕР_3 від 24.09.2008, виданим Державною автомобільною інспекцією Придністровської Молдавської Республіки на автомобіль марки MERCEDES-BENZ S550, двигун №НОМЕР_1, кузов № НОМЕР_2, колір чорний, легковий, 2008 року випуску, що належить ОСОБА_5, було належним документом при митному оформлені на митниці Республіки Молдова, суд дійшов висновку, що воно є документом, який вважається офіційним на території Республіки Молдова, що також підтверджується отриманням дозволу на в’їзд автомобіля на митну територію України. За таких підстав посилання відповідача щодо обов’язкової реєстрації автомобіля позивача в реєстраційних органах Республіки Молдова правомірно не прийнято судом першої інстанції.
З огляду на зазначене доводи апелянтів, щодо не підтвердження постійного проживання позивача та не перебування транспортного засобу на обліку у відповідних установах не заслуговують на увагу, оскільки митним органом враховувались тільки часи в’їзду та виїзду з України через автомобільні пункти пропуску на митному кордоні України, що є тільки припущеннями, оскільки відповідачем не доведено факту постійного проживання в Україні,адреси проживання в Україні, а відповідно до відміток в паспорті не врахована можливість її виїзду з України іншим видом транспорту, крім автомобільного пересування( літаком, поїздом), оскільки відповідно до даних закордонного паспорту позивач на протязі 2007-2009 року перебувала також а Єгипті, Туреччині, Росії та інших державах ( а.с.50-57).
Відповідно до ч.1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Апелянтами не доведені ті вимоги, які зазначені в апеляційній скарзі, а тому апеляційні скарги задоволенню не підлягає.
Судова колегія вважає, що судом першої інстанції справу вирішено правильно без порушень норм матеріального та процесуального права і підстави для скасування постанови відсутні, доводи апеляційної скарги не скасовують висновків суду першої інстанції.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, Митним кодексом України (92-15) , ст. 2, ст. 9, ст. 71, ст. 72, ст. 160, ст. 167, ст. 195, ст. 196, п.1 ст. 198, ст. 200, ч. 1 ст. 205, ст. 206, ст. 211, ст. 212, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИЛА :
Апеляційні скарги Луганської митниці та Прокуратури Луганської області - залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2011 року по адміністративній справі № 2а-16/11/1270 за позовом ОСОБА_5 до Луганської митниці про визнання протиправними дій та рішення щодо відмови у здійсненні митного оформлення транспортного засобу, зобов’язання здійснити митне оформлення транспортного засобу-залишити без змін.
Вступна та резолютивна частини ухвали прийняті у нарадчій кімнаті та проголошені у судовому засіданні 20 квітня 2011 року. Ухвалу у повному обсязі складена 22 квітня 2011 року.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення.
Ухвала може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі.
Головуючий
Судді
Т.Г. Арабей
І.В.Геращенко
Л.В.Губська