Головуючий у 1 інстанції - Мілєйко Є.Д.
Суддя-доповідач - Блохін А.А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 червня 2011 року справа №2а-1709/11/0534
( Додатково див. постанову Вищого адміністративного суду України (rs24580211) )
приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Блохіна А.А.
суддів Міронової Г.М., Юрко І.В.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в у Микитівському районі м. Горлівки на постанову Микитівського районного суду м. Горлівки Донецької області від 18 січня 2011 року у справі № 2а-1709/11/0534 за позовом ОСОБА_1 Управління Пенсійного фонду України в у Микитівському районі м. Горлівки про визнання дій неправомірними, перерахунок та виплату пенсії,-
ВСТАНОВИЛА:
В листопаді 2010 року позивач звернулася до суду із вищевказаним позовом.
Постановою Микитівського районного суду м. Горлівки Донецької області від 18 січня 2011 року у справі № 2а-1709/11/0534 позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову місцевого суду і постановити нову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги відповідач зазначив, що рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. (v010p710-08) зміни, що були внесені до статей 40, 42 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі – Закон № 1058-IV (1058-15) ) в частині визначення зазначеного вище показника заробітної плати та порядку проведення перерахунку пенсій були визнані неконституційними, а рішення, стосовно відновлення дії вказаної норми в попередній редакції не приймалось.
До законодавчого врегулювання питання визначення показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, перерахунки пенсій у 2010 році відповідно до підпункту третього пункту 11 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 № 530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" (530-2008-п) (далі – постанова № 530) проводяться із застосуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону (1058-15) враховується для обчислення пенсії за 2007 рік (1197,91 грн.).
Оскільки на даний час не врегульовано на законодавчому рівні питання застосування показника середньої заробітної плати, Мінпраці разом з Пенсійним фондом забезпечено здійснення перерахунків пенсій із середньої заробітної плати 1197,91 грн., а суд в своєму рішенні зобов'язує здійснити перерахунок із заробітної плати у розмірі 1650,43 грн., не враховуючи відсутність законодавчого врегулювання застосування заробітної плати для перерахунку пенсії.
Судом першої інстанції справа розглянута в порядку скороченого провадження, тому відповідно до абз.4 частини восьмої статті 183-2 КАС України апеляційна скарга розглянута в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши матеріали справи, вивчивши доводи апеляційної скарги, колегія суддів встановила наступне.
Позивач звернувся до суду з позовом про визнання рішення щодо відмови у перерахунку пенсії неправомірним, зобов'язання здійснити перерахунок та виплату пенсії у відповідності зі статтею 42 Закону № 1058-IV, застосовуючи показник заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії, тобто 2009 рік, який складає,43 гривень.
Вимоги мотивував тим, що перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію за віком, продовжуючи працювати, та отримує заробітну плату, з якої сплачує страхові внески. Позивач звернулася до відповідача з заявою про перерахунок пенсії. Рішенням відповідача в перерахунку пенсії було відмовлено. Відмовляючи у перерахунку пенсії, відповідач послався на підпункт 3 пункту 11 постанови № 530 (530-2008-п) , яким перерахунки пенсії в 2009 році проводяться із застосуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески та яка, згідно Закону (1058-15) враховується при обчисленні пенсії за 2007 рік, виходячи з суми 1197,91 гривень.
Погоджуючись з рішенням місцевого суду, колегія суддів апеляційного суду зазначає наступне.
Розглядаючи позовні вимоги, слід зазначити, що після визнання неконституційними окремих положень Закону № 107-VI (107-17) Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008 (v010p710-08) , на теперішній час діє редакція Закону № 1058-IV (1058-15) в редакції станом на 9 липня 2007 року.
Так, частина четверта статті 42 Закону № 1058-IV визначає, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Відповідно до частини першої статті 40 Закону № 1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.
Тобто, Законом (1058-15) , враховуючи можливість вибору, гарантовано реалізацію права позивача на перерахунок і отримання пенсії у розмірі, який є найбільшим, або виходячи із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, абоіз заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Таким чином, абз.3 частини четвертої статті 42 Закону № 1058-IV регулює лише визначення права враховувати (або не враховувати) для обчислення розміру пенсії при її перерахунку заробітну плату працюючого пенсіонера під час набуття додаткового страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, не обмежуючи при цьому можливість (і необхідність) застосування інших норм цього закону при здійсненні перерахунку пенсії.
Далі, сам термін "перерахунок пенсії" за своїм змістом включає необхідність її обчислення. Окремого порядку обчислення пенсії при її перерахунку Законом № 1058-IV (1058-15) не встановлено, тому слід застосовувати загальні положення цього закону, зокрема, при її призначенні.
Згідно частини першої статті 27 Закону № 1058-IV розмір пенсії за віком визначається за формулою:
П = Зп х Кс, де:
П - розмір пенсії, у гривнях;
Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях;
Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.
З приводу обчислення коефіцієнту страхового стажу між сторонами спір відсутній.
Єдиною нормою, яка визначає порядок розрахунку заробітної плати (доходу) застрахованої особи для обчислення пенсії, є стаття 40 Закону № 1058-IV.
Відповідно до її положень заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року – за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою:
Зп = Зс х (Ск : К), де:
Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях;
Зс - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії;
Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць(Кз1+Кз2+Кз3+...+Кn); К - кількість місяців страхового стажу, за які розраховано коефіцієнти заробітної плати (доходу) застрахованої особи.
Тобто, для визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії Законом № 1058-IV (1058-15) встановлена необхідність застосування середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії.
Показники заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону (1058-15) враховується для обчислення пенсії (як за певний місяць конкретного року, так і в цілому за календарний рік) затверджуються Пенсійним фондом України і доступні на його офіційному сайті pfu.gov.ua.
Слід зазначити також, що саме ці показники управління Пенсійного фонду України на місцях застосовують при призначенні пенсій (при цьому беручи до уваги його розмір саме за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії), а також при визначенні коефіцієнту заробітної плати (доходу) застрахованої особи за кожний місяць страхового стажу, який враховується при обчисленні пенсії, за формулою, яка також наведена в частині другій статті 40 Закону № 1058-IV.
Взагалі, при зверненні працюючих пенсіонерів до управлінь Пенсійного фонду України за перерахунком пенсій на підставі частини четвертої статті 42 Закону № 1058-IV, останніми визначається заробітна плата (дохід) для обчислення пенсіївідповідно до положень частини другої статті 40 цього Закону.
Винятком є лише застосування показника середньої заробітної плати (доходу) в середньому на 1 застраховану особу.
Відповідачем, з врахуванням сумісного листа Міністерства праці та соціальної політики України від 11.03.09 № 20/0/18-09/039 та Пенсійного фонду України від 11.03.09 № 4096/02/01 (v_039203-09) (далі – лист від 11.03.09), застосовується показник заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за 2007 рік, незважаючи на звернення пенсіонера за перерахунком пенсії в 2010 році.
Проте, це суперечить положенням частини другої статті 40 Закону № 1058-IV.
Стосовно розбіжностей у найменуванні показника середньої заробітної плати ("працівників, зайнятих у галузях економіки України", що міститься в тексті частини другої статті Закону № 1058-IV (1058-15) , і "на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону (1058-15) враховується для обчислення пенсії", що затверджується Пенсійним фондом України), колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Фактично Законом № 107-VІ (107-17) (внесенням відповідних змін в Закон № 1058-IV (1058-15) ) слова "середня заробітна плата працівників" та "зайнятих у галузях економіки України" в усіх відмінках замінено відповідно словами "заробітну плату (дохід)" та "в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону (1058-15) враховується для обчислення пенсії" у відповідному відмінку.
Слід зазначити, що до внесення змін в Закон № 1058-IV (1058-15) Законом № 107-VІ (107-17) , визначення показника середньої заробітної плати здійснювалося на підставі постанови правління Пенсійного фонду України від 31.12.2003 N 22-1 "Про затвердження Тимчасової методики визначення показників середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях національної економіки, для призначення пенсій відповідно до Закону України " (za085-04) Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженої наказом Державного комітету статистики України, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 31.12.2003 N 472/352/398, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 20.01.2004 за N 85/8684 (z0085-04) .
В зв’язку з прийняттям Закону № 107-VІ (107-17) та внесенням відповідних змін в Закон № 1058-IV (1058-15) , зазначені постанова від 31.12.2003 N 22-1 (za085-04) та наказ від 31.12.2003 N 472/352/398 (z0085-04) були визнані такими, що втратили чинність, згідно постанови правління Пенсійного фонду України від 1 лютого 2008 року N 4-3 (za147-08) , та відповідно, наказу Державного комітету статистики України, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки України від 1 лютого 2008 року N 27/23/34, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2008 р. за N 147/14838 (z0147-08) .
В той же час, постановою правління Пенсійного фонду України від 1 лютого 2008 року N 4-4 (z0146-08) , зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2008 р. за N 146/14837 (z0146-08) , було затверджено Порядок визначення показників середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) враховується для обчислення пенсії.
Відповідно до підпунктів 2, 3 пункту 11 постанови № 530 (530-2008-п) як при призначенні, так і при перерахунку для обчислення пенсії відповідно до частини другої статті 40 Закону № 1058-IV використовується заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону (1058-15) враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням (перерахунком) пенсії.
Зазначені положення пункту 11 постанови № 530 (530-2008-п) , яка набрала чинності 22 травня 2008 року, є чинними, не суперечать відповідним положенням Закону № 1058-IV (1058-15) (їх загальному змісту і сутності), тому їх також слід застосовувати до спірних правовідносин.
Таким чином, на теперішній час існує лише один показник середньої заробітної плати, який підлягає застосуванню як при первісному призначенні, так і при перерахунку пенсій. Вибірковість в цьому питанні відповідача, що зазначено і в листі від 11.03.09 (застосування показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року звернення, для призначення пенсії і незастосування його для перерахунку), не відповідає принципу верховенства права та не ґрунтується на нормах чинного законодавства. Взагалі, позиція органу пенсійного фонду ставить під сумнів можливість реалізації конституційного права громадян на пенсійне забезпечення.
Відтак, при зверненні за перерахунком пенсії у працюючого пенсіонера є право на застосування показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням (перерахунком) пенсії.
Тому наявні підстави для задоволення позовних вимог про зобов’язання здійснити перерахунок пенсії з застосуванням показника заробітної плати за 2009 рік.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду не вбачається.
Керуючись ч. 1-3 ст. 160, ст.ст. 167, 183-2, 195- 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. 206 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України у Микитівському районі м. Горлівки– залишити без задоволення.
Постанову Микитівського районного суду м. Горлівки Донецької області від 18 січня 2011 року у справі № 2а-1709/11/0534 за позовом ОСОБА_1 Управління Пенсійного фонду України в у Микитівському районі м. Горлівки про визнання дій неправомірними, перерахунок та виплату пенсії– залишити без змін. Ухвала прийнята в порядку письмового провадження є остаточною та оскарженню не підлягає
Головуючий суддя
Судді
А.А. Блохін
Г.М. Міронова
І.В. Юрко