Головуючий у 1 інстанції - Черткова Н.І.
Суддя-доповідач - Васильєва І.А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 червня 2011 року справа №2а-1879/11/0531
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Васильєвої І.А.
суддів Казначеєва Е.Г., Яманко В.Г.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Куйбишевському районі м.Донецька на постанову Куйбишевського районного суду м.Донецька від 14 квітня 2011 р. у справі № 2а-1879/11/0531 (головуючий І інстанції Черткова Н.І. ) за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в Куйбишевському районі м.Донецька про перерахунок пенсії,-
ВСТАНОВИЛА:
Позивач звернувся до суду першої інстанції з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Куйбишевському районі м.Донецька (далі по тексту - УПФУ) про визнання неправомірними дій відповідача, зобов’язання відповідача здійснити перерахунок пенсії з 01.09.2009 року згідно Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) із застосуванням вимог ст. 40, ст. 42 ч. 4, а саме провести перерахунок по стажу та заробітку.
Постановою Куйбишевського районного суду м.Донецька від 14 квітня 2011 р. у справі № 2а-1879/11/0531 позовні вимоги задоволені. Суд першої інстанції визнав неправомірними дії відповідача щодо проведення перерахунку пенсії, зобов’язав відповідача здійснити перерахунок пенсії позивачу з 01.01.2009 року згідно статті 40 та ст. 42 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" із застосуванням показника середньої заробітної плати /доходу/ працівників, зайнятих у галузях економіки за 2008 рік.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив постанову скасувати внаслідок порушення норм матеріального та процесуального права, а в задоволенні позовних вимог відмовити.
Судом першої інстанції справа розглянута в порядку скороченого провадження, отже відповідно до вимог п.3 ч.1 ст. 197 КАС України, апеляційний розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги вважає, що апеляційна скарга відповідача є обґрунтованою та підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції – скасуванню, із прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні позову.
З матеріалів справи вбачається, що позивач 08.01.2009 року звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії, відповідно до приписів ст. 40, ч.4 ст. 42 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування".
Відповідачем, відповідно до поданої позивачем заяви було здійснено перерахунок пенсії, без урахування приписів ч.2 ст.40 зазначеного Закону.
Позивач вважає здійснення відповідачем перерахунку пенсії у такий спосіб неправомірним.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з обов’язку відповідача при перерахунку пенсії включати до складової заробітної плати позивача показник середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії, а саме за 2008 рік.
Між тим, колегія суддів не може погодитися з обґрунтованістю таких висновків суду, виходячи з наступного.
Як вбачається з позовних вимог, предметом спору є визнання протиправними дій відповідача при перерахунку пенсії працюючому пенсіонеру, зобов’язання здійснити перерахунок пенсії відповідно до статті 42 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування".
Перерахунок пенсій працюючим пенсіонерам, у зв’язку із збільшенням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України та страхового стажу регулюється пунктом 4 статті 42 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV (з наступними змінами та доповненнями) (далі по тексту – Закон № 1058), який передбачає, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через 2 роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсій. Перерахунок пенсій здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону.
Така редакція існує після визнання неконституційними змін, внесених підпунктом "б" підпункту 10 пункту 35 Розділу 2 Закону України від 28 грудня 2007 року (107-17) № 107-6 визнаних такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 (v010p710-08) .
Скасовані зміни надавали можливість перераховувати пенсію із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
Аналіз відновленої (діючої) норми абзацу 3 частини 4 статті 42 Закону № 1058 доводить що перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу зазначені в частині першій статті 40 цього Закону. Тобто, правила частини першої статті 40 при перерахунку пенсії, застосовуються з метою визначення періоду страхового стажу, за який може бути обчислена заробітна плата (дохід), а частина 2 цієї ж статті передбачає формулу для обчислення, а не перерахунку пенсії з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України.
Частина перша статті 40 передбачає, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.
Суд зазначає, що правове розуміння понять "середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України" та "показник середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка, відповідно до цього закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії" є різними правовими категоріями.
Як вбачається з матеріалів справи, призначення позивачу пенсії за віком вже відбулося.
08.01.2009 року позивач звернувся із заявою за перерахунком пенсії, а не її призначенням, тому відповідач обґрунтовано не врахував при перерахунку пенсії показник (Зс), що наведений у формулі визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсій.
Разом з тим, колегія суддів має зазначити наступне, що відповідно до вимог ст. 45 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" Управління Пенсійного Фонду після прийняття документів про призначення (перерахунок) пенсії їх розглядає, та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.
Рішення відповідача у межах спірних відносин є способом реалізації відповідачем владних управлінських функцій, як суб’єктом владних повноважень.
Рішення (розпорядження) про перерахунок пенсії за стажем або про відмову в перерахунку пенсії за заробітком позивачем не оскаржено. Колегія суддів зазначає, що правові наслідки для позивача створює саме розпорядження та (або) рішення УПФУ, а не дії суб’єкта владних повноважень, тому має місце неправильно обраний позивачем спосіб захисту.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що при ухваленні судового рішення першої інстанції, допущено порушення норм матеріального права, визначених ст.ст. 40, 42, 45 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", що призвело до неправильного вирішення справи, тому апеляційну скаргу слід задовольнити, а постанову суду скасувати з ухваленням нової постанови, про відмову в задоволенні позову.
Керуючись статтями 24, 160, 167, 184, 195, 196, 197, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Куйбишевському районі м.Донецька на постанову Куйбишевського районного суду м.Донецька від 14 квітня 2011 р. у справі № 2а-1879/11/0531 -задовольнити.
Постанову Куйбишевського районного суду м.Донецька від 14 квітня 2011 р. у справі № 2а-1879/11/0531 - скасувати.
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в Куйбишевському районі м.Донецька про перерахунок пенсії, відмовити.
постанова суду апеляційної інстанції за наслідками розгляду в порядку письмового провадження набирає законної сили через п’ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання нею законної сили.
Головуючий суддя І.А.Васильєва Судді В.Г.Яманко Е.Г.Казначеєв