Головуючий у 1 інстанції - Бабенко С.С.
Суддя-доповідач - Блохін А.А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 липня 2011 року справа №2а-4930/11/0512
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Блохіна А.А.
суддів Міронової Г.М., Юрко І.В.
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в м. Дзержинську Донецької області на постанову Дзержинського міського суду Донецької області від 23 травня 2011 року по справі №2а-4930/11/0512 за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в м. Дзержинську Донецької області про визнання дій протиправними та зобовязання здійснити перерахунок пенсії,
ВСТАНОВИЛА:
Постановою Дзержинського міського суду Донецької області від 23 травня 2011 року по справі №2а-4930/11/0512 позовні вимоги були задоволені.
Не погодившись з судовим рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку і просив апеляційний суд скасувати це рішення і прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, на невідповідність висновків суду обставинам справи.
В обґрунтування заявлених в апеляційній скарзі вимог апелянт зазначив, що при вирішення цієї справи слід застосовувати норми Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» (1058-15) до внесення змін Законом України «Про Держаний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (107-17) , оскільки рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року (v010p710-08) визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) , у тому числі, положення пункту 35 розділу 2 Закону України «Про Держаний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (107-17) , якими було внесено зміни до статті 42 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування».
Судом першої інстанції справа розглянута в порядку скороченого провадження, тому відповідно до абз.4 частини восьмої статті 183-2 КАС України апеляційна скарга розглянута в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги матеріалами справи, вважає що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Позивач є працюючим пенсіонером та звернувся з заявою до відповідача про перерахунок пенсії за віком
Відповідач зробив перерахунок пенсії, при якому був застосований показник середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за 2007 рік у розмірі 1197,91 грн.
Законом України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» (1058-15) регулюються відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.
Перерахунок пенсій у звязку із збільшенням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України та страхового стажу регулюється статтею 42 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» №1058, частина 4 якої передбачає, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через 2 роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсій. Перерахунок пенсій здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону.
Така редакція існує після визнання неконституційними змін, внесених підпунктом «б» підпункту 10 пункту 35 Розділу 2 Закону України від 28 грудня 2007 року (107-17) № 107-6 і визнаних такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 (v010p710-08) .
Скасовані зміни надавали можливість перераховувати пенсію із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
Аналіз відновленої (діючої) норми абзацу 3 частини 4 статті 42 Закону №1058 доводить, що перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Тобто, правила частини першої статті 40 при перерахунку пенсії, застосовуються виключно з метою визначення періоду страхового стажу, за який може бути обчислена заробітна плата (дохід).
Частина перша статті 40 передбачає, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.
Відповідно до пункту 6 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, форми і види пенсійного забезпечення. Такими законами є Закон України «Про пенсійне забезпечення» від 5 листопада 1991 року № 1788-12 (1788-12) (надалі Закон 1788) та Закон України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» № 1058 від 9 липня 2003 року (1058-15) .
З огляду на зазначене та керуючись положеннями принципу законності, закріпленого в статті 9 КАС України, приписи постанови № 530 від 28 травня 2008 року (530-2008-п) «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» не можуть застосовуватись до спірних відносин, відтак правові підстави для перерахунку пенсії позивача із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні так і середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки, за 2009 рік відсутні. Останній із наведених показників застосовується виключно для призначення пенсії, застосування його для перерахунку є безпідставним.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів прийшла до висновку, що судом першої інстанції неправильно встановлено обставини у справі та постанова прийнята з порушенням норм процесуального права, що в свою чергу є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.
Керуючись статтями 24, 89, 94, 184, 195, 197, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в м. Дзержинську Донецької області задовольнити.
Постанову Дзержинського міського суду Донецької області від 23 травня 2011 року по справі №2а-4930/11/0512 за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в м. Дзержинську Донецької області про визнання дій протиправними та зобовязання здійснити перерахунок пенсії скасувати.
Прийняти нову постанову.
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в м. Дзержинську Донецької області про визнання дій протиправними та зобовязання здійснити перерахунок пенсії відмовити у повному обсязі.
постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Головуючий:
Судді:
А.А. Блохін
Г.М. Міронова
І.В. Юрко