Головуючий у 1 інстанції - Скрипченко С.М.
Суддя-доповідач - Жаботинська С.В.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2011 року справа №2а-3587/11/1210
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs24610675) )
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Жаботинської С.В.
суддів Нікуліна О.А., Радіонової О.О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну Управління Пенсійного фонду України в м. Краснодоні Луганської області на постанову Краснодонського міськрайонного суду Луганської області від 06 квітня 2011 р. у справі № 2а-3587/11/1210 за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в м. Краснодоні Луганської області про перерахунок пенсії,-
В С Т А Н О В И Л А :
Позивач звернувся з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в м. Краснодоні Луганської області про покладання зобовязання перерахувати пенсію за віком
Постановою Краснодонського міськрайонного суду Луганської області від 06 квітня 2011 р. у справі № 2а-3587/11/1210позовні вимоги задоволено.
Визнано неправомірними дії посадових осіб Управління Пенсійного фонду України в м. Краснодоні Луганської області щодо перерахунку позивачу пенсії у звязку із міною трудового стажу та заробітку за період 01.04.2008 року по 31.05.2010 року з використанням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік.
Зобовязано Управління Пенсійного фонду України в Краснодоні Луганської області провести перерахунок та виплату пенсії позивачу з урахуванням збільшення страхового стажу та заробітку з урахуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії, за 2009 рік у розмірі 1650,43 грн., що передує року перерахунку пенсії з 01.07.2010 року.
Не погоджуючись з висновком суду першої інстанції, відповідач в апеляційній скарзі просить скасувати постанову суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
Відповідач доводить помилковість застосування судом норм матеріального права, яке полягає у безпідставному застосуванні неіснуючого показника середньої заробітної плати в середньому на одну застраховану особу, застосування якого передбачалось частиною четвертою статті 42 Закону України № 1058 в редакції Закону № 107 від 28 грудня 2008 року (107-17) норми якої визнані 22 травня 2008 року неконституційними рішенням Конституційного Суду України.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
Між сторонами немає розбіжностей щодо обставин справи встановлених судом першої інстанції.
Згідно ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Позивач на час спірних правовідносин був працюючим пенсіонером та звернувся з заявою до відповідача про перерахунок пенсії за віком. Законом України "Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування" (1058-15) регулюються відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.
Перерахунок пенсій у звязку із збільшенням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України та страхового стажу регулюється частиною 4 статті 42 вищевказаного закону, та передбачає, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш, як через 2 роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсій. Перерахунок пенсій здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону.
Така редакція існує після визнання неконституційними змін, внесених підпунктом "б"підпункту 10 пункту 35 Розділу 2 Закону України від 28 грудня 2007 року (107-17) № 107-6 визнаних такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 (v010p710-08) .
Скасовані зміни надавали можливість перераховувати пенсію із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
Аналіз відновленої (діючої) норми абзацу 3 частини 3 статті 42 Закону № 1058 доводить, що перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Тобто, правила частини першої статті 40 при перерахунку пенсії, застосовуються виключно з метою визначення періоду страхового стажу, за який може бути обчислена заробітна плата (дохід).
Колегія суддів зазначає, що обчислення включає в себе призначення та перерахунок пенсії, разом з цим це не є тотожні поняття, вони мають різний правовий зміст та правове навантаження, при цьому формула обчислення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії (призначення та перерахунку) визначається частиною 2 статті 40 Закону України № 1058, з тією тільки різницею, що середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення визначається один раз при призначенні пенсії, і в подальшому використовується як постійна величина для пенсіонера, на відміну від інших показників, а саме суми коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць та кількості місяців страхового стажу, за які розраховано коефіцієнти заробітної плати (доходу) застрахованої особи.
Відповідно до пункту 6 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, форми і види пенсійного забезпечення. Такими законами є Закон України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року (1788-12) № 1788-12 (надалі Закон 1788) та Закон України "Про загальнообовязкове пенсійне страхування" № 1058 від 9 липня 2003 року (1058-15) .
З огляду на зазначене та керуючись положеннями принципу законності закріпленого в статті 9 КАС України приписи постанови Кабінету Міністрів України № 530 від 28 травня 2008 року (530-2008-п) не можуть застосовуватись до спірних відносин.
З урахуванням зазначеного, підстави для перерахунку пенсії позивача відсутні.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів прийшла до висновку, що судом першої інстанції не правильно встановлено обставини по справі та постанова прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, що в свою чергу є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.
Керуючись статтями 24, 89, 94, 184, 195, 197, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в м. Краснодоні Луганської області - задовольнити.
Постанову Краснодонського міськрайонного суду Луганської області від 06 квітня 2011 р. у справі № 2а-3587/11/1210 скасувати.
У задоволенні позову ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в м. Краснодоні Луганської області про покладання зобовязання перерахувати пенсію за віком - відмовити у повному обсязі.
Судові витрати покласти на позивача.
постанова апеляційної інстанції за наслідками розгляду у письмовому провадженні набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі, і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий:
Судді:
С.В. Жаботинська
О.А. Нікулін
О.О. Радіонова