ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 лютого 2014 року Справа № 5019/653/12
Вищий господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді Прокопанич Г.К., суддів Алєєвої І.В., Євсікова О.О., розглянувши касаційну скаргу Дубенського міжгосподарського санаторно-оздоровчого комплексу "Берізка" на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 03.09.2013 р. (головуючий суддя Крейбух О.Г., судді Юрчук М.І., Василишин А.Р.) на рішення Господарського суду Рівненської області від 29.07.2013 р. (суддя Войтюк В.Р.) у справі № 5019/653/13 Господарського суду Рівненської області за позовом Заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі Регіонального відділення фонду державного майна України по рівненській області до Дубенського міжгосподарського санаторно-оздоровчого комплексу "Берізка", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Приватне підприємство "Уфа-Нова", про визнання недійсним рішення загальних зборів та статуту підприємства, за участю представників: позивача: не з'явились, відповідача: Мартинов О.Ю., третьої особи Яковчук В.П., прокуратури Кузнєцова Ю.В.,
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Господарського суду Рівненської області від 29.07.2013 р. у справі № 5019/653/12, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 03.09.2013 р., позов задоволено: визнано недійсним рішення Дубенського МСОК "Берізка", оформлене протоколами загальних зборів № 1 та № 2 від 24.02.2010 р., визнано недійсним Статут МСОК "Берізка" в новій редакції, затверджений протоколом загальних зборів учасників санаторно-оздоровчого комплексу "Берізка" № 2 від 24.02.2010 р. та зареєстрований 11.03.2010 р.
Не погодившись з вказаними судовими рішеннями, відповідач звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення місцевого суду та постанову апеляційної інстанції скасувати, а справу направити на новий розгляд до місцевого суду.
Вимоги та доводи касаційної скарги мотивовані тим, що судами попередніх інстанцій було неповно з'ясовано обставини, які мають значення для справи, а також порушено норми процесуального та матеріального права, зокрема ст.ст. 118, 119, 167 ГК України, ст. 12 ГПК України. Доводи касаційної скарги зводяться до того, що суди попередніх інстанцій не врахували, що позивач - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області не був і не є засновником Дубенського МСОК "Берізка", а Дубенський МСОК "Берізка" не є господарським товариством, а тому на нього не поширюються положення Закону України "Про господарські товариства" (1576-12) .
Усіх учасників судового процесу відповідно до статті 111-4 ГПК України належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги, проте в судове засідання представники позивача не з'явились. Зважаючи на те, що явку представників сторін не було визнано обов'язковою, а також на достатність матеріалів справи для прийняття рішення, колегія суддів, беручи до уваги встановлені ст. 111-8 ГПК України строки розгляду касаційних скарг, дійшла висновку про можливість розглянути справу за відсутності представників позивача.
Колегія суддів, обговоривши доводи касаційної скарги, заслухавши представників учасників судового процесу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, Міжгосподарський санаторно-оздоровчий комплекс "Берізка" створений спільним рішенням зборів уповноважених господарств - учасників № 125 від 09.04.1984 р. на підставі Закону України "Про підприємства в Україні" (698-12) (в редакції, чинній на час винесення рішення).
Відповідно до п. 1 Статуту МСОК "Берізка", затвердженого протоколом зборів уповноважених представників господарств - засновників № 6 від 25.07.1997 р. (із змінами від 05.03.2010 р., далі - Статут), засновниками підприємства є колгоспи, радгоспи та інші державні і громадські підприємства Дубенського району.
Згідно з п. 9 Статуту майно і кошти МСОК створюються від дольової участі господарств-учасників, а їх розмір визначається зборами уповноважених представників.
Відповідно до п. 10 Статуту пайові внески учасниками МСОК вносяться, зокрема, за рахунок власних коштів підприємств та асигнувань із державного бюджету.
Згідно з п. 16 Статуту вищим органом управління МСОК є збори уповноважених представників господарств - учасників, що обираються на 3 роки і складають по 3 представника від кожного господарства - учасника, незалежно від розмірів господарства і його пайової участі.
Відповідно до п. 17 Статуту збори уповноважених представників мають, крім інших, зокрема, і повноваження щодо розгляду заяв громадських і державних підприємств про прийом їх до складу учасників або вихід та виносять по них своє рішення; визначають розміри пайових і додаткових внесків господарств - учасників, а також: порядок і строки їх внесення; заслуховують звіт керівника та голови ревізійної комісії МСОК.
Згідно з п. 18 Статуту збори уповноважених представників господарств - учасників МСОК збираються відповідно до плану роботи, але не менше 1 разу на рік.
Відповідно до п. 20 Статуту Голова ради МСОК - директор підприємства здійснює щоденне керівництво діяльністю комплексу, забезпечує виконання рішень зборів уповноважених представників господарств - учасників і Ради МСОК, розпоряджається майном і засобами підприємства, укладає договори, видає доручення, накази. Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 141-р від 17.03.2004 р. (141-2004-р) "Про деякі питання діяльності дитячих оздоровчих закладів" затверджено перелік державних і комунальних дитячих оздоровчих закладів, в якому вказано і Дубенський міжгосподарський санаторно-оздоровчий комплекс "Берізка".
Пунктом 3 даного розпорядження Фонду державного майна, Міністерству у справах сім'ї, дітей та молоді разом з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади під час приватизації об'єктів державної власності доручено вживати заходів до недопущення перепрофілювання дитячих оздоровчих закладів, а також у разі потреби забезпечувати передачу цих закладів до сфери управління відповідних органів, уповноважених управляти державним майном, або у комунальну власність.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України "Про Фонд державного майна України" накази Фонду державного майна України, видані у межах його повноважень, є обов'язковими для виконання центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності та громадянами.
Наказом Фонду державного майна України від 03.11.2005 р. № 2921 (v2921224-05) на виконання "Заходів Фонду по виконанню п. 2 доручення Прем'єр-міністра України від 20.07.2005 р. № 35073/1/1-05" затверджено план-графік проведення передприватизаційної підготовки міжгосподарських підприємств та об'єднань агропромислового комплексу.
Пунктом 252 зазначеного плану-графіку встановлено провести передприватизаційну підготовку та прийняття рішення про визначення складу засновників міжгосподарського санаторно-оздоровчого комплексу "Берізка" у 1-мі кварталі 2007 року.
На виконання наказу ФДМУ від 03.11.2005 р. № 2921 (v2921224-05) наказом регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області від 26.02.2007 р. № 74 "Про передприватизаційну підготовку Дубенського міжгосподарського санаторно-оздоровчого комплексу "Берізка" створено комісію для перевірки наявності державної частки у майні МСОК "Берізка".
Відповідно до Акта перевірки наявності державної частки у майні Дубенського міжгосподарського санаторно-оздоровчого комплексу "Берізка" від 30.03.2007 р., із врахуванням аудиторського висновку АФ "Арії-Аудит" від 09.01.2007 р., частка держави у майні МСОК "Берізка" в грошовому виразі становить 1.288,4 млн. крб., або 11,67 %.
Тобто про наявність державної частки в майні МСОК "Берізка" відповідачу було відомо у 2007 році, оскільки відповідно до аудиторського висновку визначення частки майна, що належить державі за наслідками перевірки у майні МСОК "Берізка" від 09.01.2007 р., частка держави в майні - медичному корпусі, на будівництво якого з 1992 року по 1996 року виділялися державні кошти (кошти фонду ЧАЕС), складає 11,67 відсотків.
Даним Актом від 30.03.2007 р. для МСОК "Берізка" вказано привести у відповідність до Положення (Стандарту) бухгалтерського обліку "Основні засоби" статутний фонд МСОК "Берізка" та уточнити частки всіх засновників, в тому числі держави, у статутному фонді підприємства.
Листом регіонального відділення від 21.01.2008 р. № 263 керівнику МСОК Берізка" вказано про порушення термінів проведення загальних зборів засновників з визначення часток кожного з них.
МСОК "Берізка" 15.04.2010 р. направив на адресу регіонального відділення ФДМУ у Рівненській області повідомлення № 18/01037 про проведення 19.04.2010 р. зборів засновників, а згодом - 29.09.2010 р. - повідомлення про проведення зборів 28.10.2010 р., до порядку денного яких включалося питання визначення частки держави.
Регіональне відділення листом від 22.10.2010 р. № 11-06-02579 попереджено керівника МСОК про неправомірність та передчасність проведення зборів з внесенням змін до Статуту підприємства.
Наказом регіонального відділення ФДМУ по Рівненській області від 21.10.2010 р. № 214 "Про продовження проведення передприватизаційної підготовки та визначення державної частки у майні Дубенського МСОК "Берізка" (із змінами) продовжено роботу комісії (із внесеними змінами членів комісії) по визначенню державної части у статутному фонді підприємства; МСОК "Берізка" (пункт 2 наказу) вказана черговість проведення подальших робіт згідно чинного законодавства.
МСОК "Берізка" проінформовано, що у відповідності до листа профспілки працівників агропромислового комплексу України № 01/244 від 15.11.2006 р., листа Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області № 263 від 21.01.2008 р., Розпорядження Кабінету Міністрів України № 141-р від 17.03.2004 р. (141-2004-р) "Про включення МСОК "Берізка" до переліку державних дитячих оздоровчих закладів та його передачі до сфери управління відповідних органів, уповноважених управляти державним майном", відчуження майна МСОК без згоди РВ ФДМУ не допускається.
Всупереч зазначеним вимогам РВ ФДМУ відповідач не визначив державну частку у майні, а оформив протоколи загальних зборів учасників МСОК "Берізка" № 1 та № 2 від 24.02.2010 р., згідно з якими змінені назви підприємств-учасників, виключено частку держави та для ПП "УФА-НОВА" відчужено частку у статутному капіталі МСОК "Берізка" в розмірі 62,32 %. У зв'язку з цим державним реєстратором Дубенської РДА в той же день були зареєстровані зміни в Статуті МСОК "Берізка" та його посвідчено в новій редакції.
Згідно з п. 1 Статуту комплекс створений колгоспами і радгоспами та іншими господарствами району є добровільним об'єднанням його учасників.
Відповідно до ст. 118 ГК України об'єднанням підприємств є господарська організація, утворена у складі двох або більше підприємств з метою координації їх виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.
Об'єднання підприємств утворюються підприємствами на добровільних засадах або за рішенням органів, які відповідно до цього Кодексу та інших законів мають право утворювати об'єднання підприємств. В об'єднання підприємств можуть входити підприємства, утворені за законодавством інших держав, а підприємства України можуть входити в об'єднання підприємств, утворені на території інших держав.
Об'єднання підприємств утворюються на невизначений строк або як тимчасові об'єднання. Об'єднання підприємств є юридичною особою.
Державна реєстрація об'єднання підприємств здійснюється відповідно до ст. 58 ГК України.
Згідно зі ст. 119 ГК України залежно від порядку заснування, об'єднання підприємств можуть утворюватися як господарські об'єднання або як державні чи комунальні господарські об'єднання.
господарське об'єднання - об'єднання підприємств, утворене за ініціативою підприємств, незалежно від їх виду, які на добровільних засадах об'єднали свою господарську діяльність.
Господарські об'єднання діють на підставі установчого договору та/або статуту, який затверджується їх засновниками.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 118 ГК України об'єднанням підприємств є господарська організація, утворена у складі двох або більше підприємств з метою координації їх виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань. Об'єднання підприємств утворюються підприємствами на добровільних засадах або за рішенням органів, які відповідно до цього Кодексу та інших законів мають право утворювати об'єднання підприємств. В об'єднання підприємств можуть входити підприємства, утворені за законодавством інших держав, а підприємства України можуть входити в об'єднання підприємств, утворені на території інших держав.
Частинами 1, 6 ст. 122 ГК України встановлено, що господарські об'єднання мають вищі органи управління (загальні збори учасників) та утворюють виконавчі органи, передбачені статутом господарського об'єднання. Вищий орган господарського об'єднання: затверджує статут господарського об'єднання та вносить зміни до нього; вирішує питання про прийняття в господарське об'єднання нових учасників та виключення учасників з його складу; утворює виконавчий орган господарського об'єднання відповідно до його статуту чи договору; вирішує фінансові та інші питання відповідно до установчих документів господарського об'єднання. Спори, що виникають між учасниками об'єднання, вирішуються в порядку, передбаченому статутом об'єднання, або в судовому порядку відповідно до закону.
Як встановлено судами, в порушення вимог Статуту, ст.ст. 118, 119, 122 ГК України, МСОК "Берізка" не повідомив регіональне відділення ФДМУ по Рівненській області про проведення загальних зборів 24.02.2010 р., рішення яких оформлено протоколами № 1 та № 2, до порядку денного яких включено питання перерозподілу часток, відчуження часток та інші питання. Тобто відповідачем при скликанні та проведенні даних зборів не враховано частку держави, визначену в 2007 році, і про яку МСОК "Берізка" було достеменно відомо.
Згідно з Установчим договором від 1997 року про спільну діяльність по створенню санаторно-оздоровчого комплексу "Берізка" його засновниками є КСП "Рачинське", "Варковицьке", "Вільна Україна", "Перемога", "Зоря", "Привільненське", "Іква", "Правда", "ім. Кузнецова", "Дружба", "Прогрес", "Україна", "Стовпецьке", "Колос України", ім. Шевченка, ім. Лесі Українки, "Гірницьке", "Світанок", Мирогощанський аграрний коледж, СПМК № 4, Райкомунгосп, Хмільфабрика, радгосп "Соснівський", Рибомеліоративна станція, РТП Варковичі, РТП Верба.
Однак представники вищеназваних підприємств і установ, зазначені у вищевказаних протоколах № 1 та № 2 загальних зборів учасників МСОК "Берізка" від 24.02.2010 р. як присутні, також присутніми на вказаних зборах не були та повідомлень про їх проведення у встановленому Законом порядку не отримували.
Разом з тим, рішенням (протокол № 1) Загальних зборів МСОК "Берізка" від 24.02.2010 р. внесено зміни до Статуту з урахуванням проведеної реорганізації колективних сільськогосподарських підприємств. Учасниками МСОК "Берізка" стали правонаступники колективних сільськогосподарських підприємств. Рішенням загальних зборів учасників МСОК "Берізка" (протокол № 2) від 24.02.2010 р. виключено зі складу попередніх учасників МСОК "Берізка".
Відповідно до Постанови Пленуму Верховного Суду України від 24.10.2008 р. № 13 "Про практику розгляду судами корпоративних спорів" (v0013700-08) підставами для визнання недійсними рішень загальних зборів акціонерів (учасників) господарського товариства можуть бути: порушення вимог закону та/або установчих документів під час скликання та проведення загальних зборів товариства; позбавлення акціонера (учасника) товариства можливості взяти участь у загальних зборах; порушення прав чи законних інтересів акціонера (учасника) товариства рішенням загальних зборів. Безумовною підставою для визнання недійсними рішень загальних зборів у зв'язку з прямою вказівкою закону є: прийняття загальними зборами рішення за відсутності кворуму для проведення загальних зборів чи прийняття рішення; прийняття загальними зборами рішень з питань, не включених до порядку денного загальних зборів товариства; прийняття загальними зборами рішення про зміну статутного капіталу товариства, якщо не дотримано процедури надання учасникам відповідної інформації.
Таким чином судами встановлено, що рішенням загальних зборів учасників від 24.02.2010 р. із статутного фонду безпідставно виключено частку держави, про їх скликання не повідомлено Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області як правонаступника, збори фактично не проводилися, а їх протоколи формально складені головою товариства.
Вказана обставина підтверджується вироком Рівненського міського суду від 05.06.2013 р. у справі № 1715/1768/12, яким встановлені обставини, які в силу вимог ст. 35 ГПК України не потребують доказування.
Судами також встановлено, що після проведення загальних зборів учасників 24.02.2010 р. наказом регіонального відділення від 18.08.2011 р. № 147 "Про внесення змін до наказу від 21.10.2010 № 214" продовжено проведення передприватизаційної підготовки по виявленню державної частки у майні МСОК "Берізка".
Регіональним відділенням ФДМУ по Рівненській області 15.12.2011 р. проведено засідання комісії з передприватизаційної підготовки по виявленню державної частки у майні Дубенського МСОК "Берізка", в результаті якого відповідно до Порядку встановлення наявності та розміру корпоративних прав держави в майні господарських організацій, заснованих на змішаній формі власності, та підготовки їх до приватизації, затвердженого наказом ФДМУ від 24.07.2007 р. № 1229, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.08.2007 р. за № 926/14193 (z0926-07) (далі - Порядок), було здійснено перевірку наявності та розміру державної частки в майні Дубенського МСОК "Берізка" станом на 30.09.2011 р. Про що складено Акт від 15.12.2011 р.
Відповідно до п. 4.6 Порядку у разі неможливості встановлення джерела коштів, за рахунок яких був здійснений внесок до статутного капіталу підприємства, зазначений внесок безумовно враховується комісією як державний.
Згідно з актом комісії з визначення частки держави в майні Дубенського міжгосподарського санаторно-оздоровчого комплексу "Берізка" від 15.12.2011 р., затвердженого начальником регіонального відділення ФДМУ по Рівненській області 22.12.2011 р., державна частка на момент здійснення розрахунків є наявною та складає 91,5 % майна МСОК "Берізка", а частка Рівненської обласної профспілкової організації працівників АПК - 8,5 %.
Враховуючи наявність державної частки в майні МСОК "Берізка", неповідомлення позивача РВ ФДМУ по Рівненській області про дату, час і місце проведення загальних зборів учасників МСОК "Берізка" 24.02.2010 р., безпідставне виключення із статутного фонду частки держави, суди дійшли вірного висновку, що позовні вимоги про визнання рішень загальних зборів від 24.02.2010 р., оформлених протоколами № 1 та № 2, та Статуту МСОК "Берізка" в новій редакції, зареєстрований 11.03.2010 р., є такими, що підлягають задоволенню.
Також колегія суддів погоджується з висновками судів про підвідомчість даного спорку господарським судам, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 1 постанови Пленуму Верховного Суду України від 24.10.2008 р. № 13 "Про практику розгляду судами корпоративних спорів" (v0013700-08) корпоративні відносини регулюються Цивільним кодексом України (435-15) , Господарським кодексом України (436-15) , законами України від 19.09.1991 р. N 1576-XII "Про господарські товариства" (1576-12) (далі - Закон про господарські товариства), від 23.02.2006 р. N 3480-IV (3480-15) "Про цінні папери та фондовий ринок", від 10.12.1997 р. N 710/97-ВР (710/97-ВР) "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні", від 15.05.2003 р. N 755-IV (755-15) "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", Положенням про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, затвердженим рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - ДКЦПФР) від 17.10.2006 р. N 1000 (z0049-07) , Положенням про депозитарну діяльність, затвердженим рішенням ДКЦПФР від 17.10.2006 р. N 999 (z1238-06) , Положенням про порядок збільшення (зменшення) розміру статутного капіталу акціонерного товариства, затвердженим рішенням ДКЦПФР від 22.02.2007 р. N 387 (z0280-07) , іншими нормативно-правовими актами. Законом України від 15.12.2006 р. № 483-V "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення підсудності справ з питань приватизації та з корпоративних спорів" (483-16) встановлено, що до підвідомчості господарських судів віднесено справи, що виникають з корпоративних відносин у спорах між господарським товариством та його учасником (засновником, акціонером), у тому числі учасником, який вибув, а також між учасниками (засновниками, акціонерами) господарських товариств, що пов'язані зі створенням, діяльністю, управлінням та припиненням діяльності цього товариства, крім трудових спорів.
При визначенні підвідомчості (підсудності) справ цієї категорії судам необхідно керуватися поняттям корпоративних прав, визначеним частиною першою статті 167 ГК України, згідно з якою корпоративними є права особи, частка якої визначається у статутному фонді (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами.
У разі якщо суб'єктний склад осіб, які беруть участь у справі, або предмет позову не відповідають визначеним пунктом 4 частини першої статті 12 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК (1798-12) ) справам, що виникають із корпоративних відносин, суди повинні мати на увазі, що відповідно до статті 1 ГПК господарським судам підвідомчі спори щодо захисту порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів підприємств, установ, організацій, інших юридичних осіб (у тому числі іноземних), громадян, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи.
Відповідно до ст. 111-5 ГПК України касаційна інстанція використовує процесуальні права суду першої інстанції виключно для перевірки юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення у рішенні або постанові господарського суду.
Згідно зі ст. 111-7 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на обмеженість процесуальних дій касаційної інстанції, пов'язаних із встановленням обставин справи та їх доказуванням, колегія суддів відхиляє всі інші доводи скаржника, які фактично зводяться до переоцінки доказів та необхідності додаткового встановлення обставин справи.
Відповідно до ст. 111-9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право, зокрема, залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
На думку колегії суддів, висновок місцевого та апеляційного судів про наявність правових підстав для задоволення заявлених позовних вимог є законним, обґрунтованим, відповідає нормам чинного законодавства, фактичним обставинам справи і наявним у ній матеріалам, а доводи касаційної скарги його не спростовують.
З огляду на викладене, підстав для зміни або скасування постановлених у справі рішення місцевого суду та постанови апеляційної інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 85, 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Дубенського міжгосподарського санаторно-оздоровчого комплексу "Берізка" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Рівненської області від 29.07.2013 р. та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 03.09.2013 р. у справі № 5019/653/12 - без змін.
Головуючий суддя
судді
Г.К. Прокопанич
І.В. Алєєва
О.О. Євсіков