ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Київська, 150, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
23.11.09
Справа №2а-7917/09/12/0170
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs12410334) )
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Котаревої Г.М., при секретарі Тарасовій О.М.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в АР Крим
до Військового комісаріату АР Крим
про стягнення переплати пенсії,
за участю представників:
від позивача - Бунакова Р.В., представник, довіреність № 15 від 12.10.2008 року;
від відповідача – Муратова С.А., довіреність № 4622 від 21.08.09р.;
Суть спору: Головне управління Пенсійного фонду України в АР Крим (далі позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом про визнання дій Військового комісаріату АР Крим (далі –відповідач) в частині видачі довідки № 095882 від 25.02.2008 року неправомірними та стягнення з відповідача переплату пенсії, виплаченої Корнієнко Юрію Вікторовичу, у розмірі 1122,51 грн.
Представник позивача у судовому засіданні, яке відбулось 23.11.2009 року, наполягав на задоволенні позовних вимог у повному обсязі з підстав, наведених у адміністративному позові.
Відповідач у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав викладених в письмовому запереченні на позовну заяву, пояснив, що переплата пенсії була здійснена по вині позивача, у зв’язку з пізнім виявленням розбіжності між розміром пенсії, що виплачувався Корнієнко Юрію Вікторовичу на підставі Постанови Ради Міністрів АР СРСР № 2855-1354 від 06.08.1951 року, та розміром пенсії передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" (1294-2007-п) .
У судовому засіданні було допитано свідка по справі - начальника відділу пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей Головного управління Пенсійного фонду України в АР Крим Пупишеву Л.О., у судовому засіданні були дослідженні особова справа та пенсійна справа Корнієнко Ю.В.
Вислухавши пояснення представників сторін, розглянувши надані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідачем на адресу позивача 25.02.08 р. на підставі Постанови Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 року (1294-2007-п) "Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу" була надана довідка № 095882 про розмір грошового забезпечення Корнієнко Юрія Вікторовича, в якій зазначено, що надбавка за особливі умови служби становить 35% і в грошовому еквіваленті складає 325,00 грн. На підставі зазначеної довідки ГУ ПФУ в АР Крим було зроблено перерахунок пенсії Корнієнко Ю.В. з 01.01.2008 року з урахуванням надбавки у розмірі 35% .
Пенсія у новому перерахунку виплачувалася ГУ ПФУ в АР Крим Корнієнко Ю.В. в період з 01.01. 2008 року по 31.05.2009 року.
21.04.09 року відповідачем позивачу була надана нова довідка № 095882 щодо розміру грошового забезпечення Корнієнко Ю.В. з 01.01.2008 року, в якій визначений розмір надбавки ОУС –25%, що у грошовому еквіваленті становить 232,50 грн.
Таким чином, за період з 01.01.2008 року по 31.05.2009 року Корнієнко Ю.В. пенсія виплачувалась в розмірі більшому, ніж встановлено чинним законодавством, у зв’язку з чим розмір безпідставно виплачених коштів (переплати пенсії) Корнієнко Ю.В. за зазначений період становить 1122,51 грн.
Ст. 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу власних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб’єкта., встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до п. 1.1. Положення про Головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого правлінням Пенсійного фонду України від 25.02.2008 року № 5-5 (z0209-08) Головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Управління) утворюють систему органів Пенсійного фонду України (далі - Фонд), який є центральним органом виконавчої влади.
Згідно з п.5) п. 2.1 зазначеного Положення (z0209-08) основою функцією Управління є здійснення призначення (перерахунку) пенсій військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та іншим особам (крім військовослужбовців строкової служби та членів їх сімей), які мають право на пенсію згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) .
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб визначені Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) .
Відповідно до ст. 63 зазначеного Закону перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом (2262-12) , та членам їх сімей у зв'язку із введенням в дію цього Закону (2262-12) провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону (2262-12) . При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону (2262-12) .
Усі призначені за цим Законом (2262-12) пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом (2262-12) , або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом (2262-12) , є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій. Постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 року № 1522 "Про передачу органам Пенсійного фонду України функцій по призначенню та виплаті пенсій деяким категоріям громадян" (1522-2006-п) Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Службі безпеки, Державній податковій адміністрації, Державному департаменту з питань виконання покарань та іншим органам, що здійснюють призначення пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , доручено забезпечити проведення інвентаризації пенсійних справ, виплатних та інших документів, необхідних для виконання функцій з призначення і виплати пенсій особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , передачу їх до 1 січня 2007 р. органам Пенсійного фонду України згідно з актами, складеними за формою, що затверджується органами, зазначеними у цьому пункті, за погодженням з Пенсійним фондом України, та виплату пенсій до визначеного строку.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" (1294-2007-п) на підставі Наказу Міністерства оборони України від 30.12.2007 року № 707 (z0009-08) "Про затвердження посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України" здійснено заміну розмірів посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України.
Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ" (2262-12) , затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 року № 3-1 (z0135-07) , встановлено, що заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом, та особам, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерства транспорту та зв'язку України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової адміністрації України, Державного департаменту України з питань виконання покарань (далі - міністерства та інші органи).
Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів.
Таким державним органом в Автономній Республіці Крим є Військовий комісаріат АР Крим.
Відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45 (45-2008-п) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) (далі - Закон) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (2262-12) (далі - особи), або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
На підставі зазначеного вище, державні органи (Міноборони, МВС, МНС, Мінтрансзв'язку, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПА, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв'язку, Адміністрація Держприкордонслужби, Державний департамент з питань виконання покарань) повідомляють у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.
Пенсійний фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.
Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
В своєму запереченні відповідач зазначив про те, що у списках, які подало ГУ ПФУ в АР Крим було вказано льотний склад при виконанні польотів 35%. При цьому колишній військовослужбовець Корнієнко Ю.В. являвся командиром ГР великого підводного човна. При відпрацюванні документів військовий комісаріат АР Крим враховував вказаному громадянину надбавку за особливі умови праці у розмірі 35%, яка виплачувалася військовослужбовцям, які працювали з іонізуючими речовинами. Зазначена надбавка передбачалась Постановою Ради Міністрів АР СРСР № 2855-1354 від 06.08.1951 року і виплачувалась військовослужбовцям об’єктів "С". Проте у зв’язку з прийняттям 07.11.2007 року Кабінетом Міністрів України постанови № 1294 (1294-2007-п) "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу", на підставі Наказу Міністерства оборони України від 11.06.2008 року № 260 (z0638-08) , розмір зазначеної надбавки був зменшений на 10%. Враховуючи зазначене вище, відповідачем до ГУ ПФУ в АР Крим була надана довідка про розмір грошового забезпечення з урахуванням надбавки ОУС –25%.
Однак, суд зауважує, що довідка з таким розміром грошового забезпечення повинна була бути подана до Пенсійного фонду ще на початку 2008 року після набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" (1294-2007-п) .
У судовому засіданні факт надання відповідачем позивачу довідки, з помилковим розміром грошового забезпечення Корнієнко Ю.В. представником відповідача не заперечувався. Однак відповідач вважає, що довідка була видана з вини позивача, оскільки у списках, що були направленні позивачем відповідачу відомості про склад грошового забезпечення Корнієнко Ю.В. не відповідають дійсності. Окрім того, позивач зобов’язаний був перевіряти надані відповідачем довідки.
Суд вважає, що заперечення відповідача є необґрунтованими з наступних підстав.
Посилання відповідача на ту обставину, що позивач не здійснив перевірку наданих відповідачем довідок, є необґрунтованим оскільки відповідно до п.9 постанови Кабінету Міністрів України №45 від 13.02.3008р. (45-2008-п) така перевірка є правом, а не обов’язком позивача.
Посилання відповідача на лист Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 26.05.2008р., як на підставу виключення із грошового забезпечення Корнієнко Ю.В. надбавки за особливі умови служби є необґрунтованим, оскільки у зазначеному листі Департамент фінансів процитував норми Постанови Кабінету Міністрів України №45 від 13.02.2008р. (45-2008-п) , тобто фактично надав роз’яснення зазначеної Постанови.
Посилання відповідача на відсутність у нього інформації щодо виду надбавки яку отримував Корнієнко Ю.В. є необґрунтованими, оскільки ця обставина не надає право відповідачу видавати довідки, які не відповідають діючим нормативно-правовим актам. У разі відсутності відповідної інформації відповідач мав право звернутися до позивача або відповідної військової частини, де проходив службу Корнієнко Ю.В. із запитом про надання відповідної інформації.
Окрім того, суд звертає увагу сторін, що відповідач самостійно виявив допущену ним помилку, а відтак він мав можливість встановити відомості про те, яка саме надбавка за особливі умови служби виплачувалася Корнієнко Ю.В. до здійснення перерахунку.
Необґрунтовані посилання відповідача і на список осіб, пенсії яких(по яких) підлягають перерахунку з 01.01.2008р., що був направлений позивачем на адресу відповідача, оскільки зазначений список вміщує в собі всі види грошового забезпечення, які виплачувалися Корнієнко Ю.В. до здійснення перерахунку, у тому числі і надбавку за особливі умови служби. Більш детальніше описання надбавки за особливі умови служби у зазначених списках нормативно-правовими актами не передбачене. На думку суду, зазначені списки для відповідача мають суто формальне значення, оскільки не є обов’язковими в частині складу та розміру грошового забезпечення, найменуванню посад на день звільнення зі служби та військових звань військовослужбовців, оскільки саме до повноважень відповідача віднесено оформлення та надання відповідних відомостей.
Відповідно до ст. 65 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" особи, винні в порушенні законодавства про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, зазначених у цьому Законі, а також у несвоєчасному оформленні або поданні документів для призначення пенсії, у видачі для оформлення пенсій недостовірних даних і документів, несуть цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Враховуючи зазначене вище, суд дійшов висновку, що надаючи до ГУ ПФУ в АР Крим довідку № 095882 від 25.02.2008 року про розмір грошового отримання Корнієнко Ю.В. з урахуванням надбавки у розмірі 35%, відповідач діяв невмотивовано з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема, Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , а також постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" (1294-2007-п) . Зазначення у довідці розміру грошового забезпечення більшого, ніж це передбачено законодавством, призвело до переплати пенсії Корнієнко Ю.В., чим позивачу спричинено шкоду у розмірі 1122,51 грн.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги щодо визнання дій Військового комісаріату АР Крим в частині видачі довідки № 095882 від 25.02.2008 року неправомірними та стягнення з відповідача переплати пенсії належить задовольнити у повному обсязі.
У судовому засіданні, яке відбулось 23.11.2009 р., оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
постанова оформлена та підписана 27.11.2009 року.
Керуючись ст. ст. 160- 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Позов задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Військового комісаріату АР Крим в частині видачі довідки № 095882 від 25.02.2008 року.
3. Стягнути з Військового комісаріату АР Крим (95493, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Київська, 152; ЄДРПОУ 07785820; р/р № 351219037000264 в ГУ ДКУ в АР Крим, м. Сімферополь, МФО 824026) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в АР Крим (95000, АР Крим, м. Сімферополь, вул. К. Лібкнехта,3; ЄДРПОУ 19003828; р/р №25604701101024 в КРУ ВАТ "Державний ощадний банк", МФО 384805) 1122,51 грн. переплати пенсії.
постанова набирає законної сили через 10 днів з дня проголошення постанови у разі неподання заяви про апеляційне оскарження (апеляційної скарги).
Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження апеляційна скарга не подана, постанова набирає законної сили через 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Протягом 10 днів з дня складення постанови у повному обсязі через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим до Севастопольського апеляційного адміністративного суду може бути подана заява про апеляційне оскарження, після подачі якої протягом 20 днів може бути подана апеляційна скарга.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження (10 днів).
Суддя
Котарева Г.М.