ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
61064, м.Харків, вул.Володарського, 46 (1 корпус)
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2009 р.
м. Харків
( Додатково див. постанову Роменського міськрайонного суду Сумської області (rs2986565) ) ( Додатково див. постанову Вищого адміністративного суду України (rs24372348) )
Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Філатова Ю.М.
Суддів: Водолажської Н.С., Гуцала М.І.
за участю секретаря судового засідання Житєньова Н.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління праці та соціального захисту населення виконкому Роменської міської ради на постанову Роменський міськрайонний суд Сумської області від 23.10.2008р. по справі № 2-а-263/08
за позовом ОСОБА_1
до Управління праці та соціального захисту населення виконкому Роменської міської ради
про визнання дій неправомірними,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач звернувся до Роменського міськрайонного суду Сумської області з позовом, в якому, просив суд визнати неправомірними дії відповідача щодо виплати разової грошової допомоги за 2007-2008 роки не в повному обсязі та стягнення на його користь суми недоплаченої разової грошової допомоги за 2007 рік у розмірі 1770,30 грн. та за 2008 рік у розмірі 2095,00 грн.
Постановою Роменського міськрайонного суду Сумської області від 23.10.2008р. позов задоволено. Визнано неправомірними дії Управління праці та соціального захисту населення винонкому Роменської міської ради щодо виплати разової грошової допомоги позивачу за 2007-2008 роки у розмірі меншому, ніж це визначено Законом України "про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12) та стягнуто з відповідача на користь позивача недоплачену щорічну разову грошову допомогу як учаснику бойових дій за 2007 рік в розмірі 1770, 30 грн. та за 2008 рік в розмірі 2095 грн.
Управління праці та соціального захисту населення винонкому Роменської міської ради подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову і винести нову, якою у задоволені позовних вимог відмовити. Вважають, що судом першої інстанції при ухваленні судового рішення порушені норми матеріального та процесуального права та висновки суду не відповідають обставинам справи.
Колегія суддів, заслухавши суддю доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
В ході судового розгляду встановлено, що позивач є учасником бойових дій і має право на пільги, встановлені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12) для ветеранів війни - учасників бойових дій, що підтверджується копією посвідчення позивача, яке знаходиться в матеріалах справи.
Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п'яти мінімальних пенсій за віком.
Згідно ст. 17-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснюють органи праці та соціального захисту населення через відділення зв'язку або через установи банків.
З матеріалів справи вбачається, що позивачу як учаснику бойових дій за 2007 рік була виплачена разова грошова допомога в розмірі 280 грн., за 2008 рік - 310 грн. Вказані обставини сторонами по справі не оспорюються.
Відповідно ст. 2 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" права та пільги для ветеранів війни і членів їх сімей, встановлені раніше законодавством України і законодавством колишнього Союзу РСР, не можуть бути скасовані без їх рівноцінної заміни. Нормативні акти органів державної влади і органів місцевого самоврядування, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, є недійсними.
Згідно ч. 2 ст. 19, ч. 3 статті 22 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та Законами України. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Статтею 64 Конституції України закріплено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) .
Відповідно до правової позиції Конституційного Суду України, оскільки для значної кількості громадян України пільги, компенсації та гарантії, право на які передбачено чинним законодавством, є додатком до основних джерел існування, необхідною складовою конституційного права на забезпечення достатнього життєвого рівня (ст. 48 Конституції України), то звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за ст. 22 Конституції України не допускається. Зупинення його дії можливе лише за умови введення відповідно до п.31 ч.1 ст. 85, п.19 ч.1 ст. 92 Конституції України надзвичайного стану.
Згідно з ст.ст. 29, 71 Закону України "Про Державний бюджет на 2007 рік", зупинено дію частин п'ятих статей 12, 13, 14 та 15 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", які визначали кратність виплат щорічної допомоги до 5 травня залежно від розміру мінімальної пенсії за віком та встановлено у 2007 році абсолютні розміри виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня. Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року (v0a6p710-07) у справі за поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) положень статей 29, 36 ч. 2 ст. 56, ч. 2 ст. 62, ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9, 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46, ст. 71, ст. ст. 98, 101, 103, 111 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік"(справа про соціальні гарантії громадян), визнано таким, що не відповідає Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційним) ст.ст. 29, 71 Закону України "Про Державний бюджет на 2007 рік", якими зупинено дію ч.5 ст.ст. 12- 15 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та встановлено у 2007 році абсолютні розміри виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня.
Згідно Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 28.12.2007 р. № 107-ІУ (107-17) , внесені зміни до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12) в частині розміру щорічної разової допомоги до 5 травня та встановлено, що розмір щорічної разової допомоги встановлюється відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року №183 (183-2008-п) учасникам бойових дій і складає 310 грн. Рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року (v010p710-08) визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) є неконституційними) положення пункту 20 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17) , яким зокрема внесено зміни до ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Рішення Конституційного Суду України від 09.07.2007 року (v0a6p710-07) та від 22.05.2008 року у цій справі мають преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, що визнані неконституційними. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковими до виконання на території України, остаточним і не можуть бути оскаржені.
Стаття 46 Конституції України гарантує громадянам право на соціальний захист.
Відповідно до статті 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) .
Згідно ч.ч.3 та 4 ст. 8 Кодексу адміністративного судочинства України звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України (254к/96-ВР) гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Таким чином, враховуючи ст.ст. 46, 64 Конституції України, ч.ч.3, 4 ст. 8 КАС України та положення ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", яка була чинною на час виникнення між сторонами спірних правовідносин та встановлювала позивачеві право на соціальний захист щодо отримання щорічної разової грошової допомоги у розмірі кратному до мінімальної пенсії за віком, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку, що позивач має право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" за 2007-2008 роки.
Відповідно до п.7 ст. 9 КАС України у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини.
Згідно ст. 62 Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік" встановлено, що для визначення мінімального розміру пенсії за віком відповідно до абзацу першого ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"з 01 квітня та з 01 жовтня 2007 застосовується прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, визначений абзацом п'ятим частини першої ст. 62 Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік", збільшений на 1%.
Станом на 05 травня 2007 року, відповідно до ст..62 Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік" (489-16) мінімальна пенсія за віком становила 410 гривень (406х1:100=4,06; 406+4,06=410).
Відповідно до ст. 58 Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України"на 2008 рік прожитковий мінімум на осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 470 гривень, з 1 квітня - 481 гривня, з 1 липня - 482 гривні, з 1 жовтня - 498 гривень.
Станом на 05 травня 2008 року, відповідно до ст. 58 Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України"мінімальна пенсія за віком становила 481 гривень.
Зі змісту ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" вбачається, що мінімальний розмір пенсії за віком застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом (1058-15) .
Отже, питання щодо визначення розміру мінімальної пенсії за віком, який застосовується при обчисленні розміру пенсії, призначеної за іншими законами та при розрахунку щорічної разової допомоги до 5 травня, законодавчо не визначено.
З урахуванням положення ч.7 ст. 9 КАС України, колегія суддів, вважає, що у зв'язку з відсутністю закону, який регулює спірні правовідносини, а саме, розмір мінімальної пенсії за віком, який застосовується при обчисленні розміру щорічної разової допомоги до 5 травня, необхідно застосувати норми закону, який регулює подібні правовідносини, а саме ст. 62 Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік" та ст. 58 Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Колегія суддів, вважає дії відповідача щодо відмови позивачу в проведені перерахунку разової допомоги до 5 травня неправомірними, оскільки з моменту прийняття Конституційним Судом України рішень щодо неконституційності положення ст.ст. 29, 71 Закону України "Про Державний бюджет на 2007 рік" та п. 20 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17) , ці норми Закону втратили чинність, а тому розмір разової грошової допомоги до 5 травня за 2007 рік та за 2008 рік має бути встановлений відповідно до чинної частини п'ятої ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", яка підлягала застосуванню до спірних правовідносин, у відношені до мінімальної пенсії за віком.
Щодо доводів відповідача про пропущення позивачем строку звернення до адміністративного суду з позовом, колегія суддів вважає їх безпідставними виходячи з такого.
Порушення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду - 16.09.2008 року, тривало з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року, у зв'язку з чим, з моменту звернення до суду з позовом, не пройшов річний строк, передбачений ст. 99 КАС України.
Разом з тим, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції щодо стягнення з відповідача на користь позивача недоплаченої суми щорічної разової допомоги до 5 травня за 2007 та за 2008 роки у визначених грошових суммах.
Відповідно до статті 17-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня здійснюють органи праці та соціального захисту населення через відділення зв'язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.
Обов'язок щодо нарахування та вчинення дій щодо виплати позивачу разової допомоги до 5 травня відповідно до ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" законодавством держави покладений на відповідача - Управління праці та соціального захисту населення виконкому Роменської міської ради.
Відповідно до ч. 3 ст. 105 КАС України, адміністративний позов може містити вимоги про: скасування або визнання нечинним рішення відповідача - суб'єкта владних повноважень повністю чи окремих його положень; зобов'язання відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії; зобов'язання відповідача - суб'єкта владних повноважень утриматися від вчинення певних дій; стягнення з відповідача - суб'єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, завданої його незаконним рішенням, дією або бездіяльністю; виконання зупиненої чи невчиненої дії; встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень.
З викладеного вбачається, що такі вимоги, як стягнення суми соціальної допомоги, окрім стягнення коштів на відшкодування шкоди, завданої його незаконним рішенням, дією або бездіяльністю, частиною 3 ст. 105 КАС України не передбачено.
Таким чином, колегія суддів вважає, що вибраний позивачем спосіб захисту його порушеного права не є адекватним, оскільки до завдань відповідача, згідно з його положенням, відносяться функції щодо здійснення нарахування та виплати соціальних допоміг в розмірах, передбачених діючим законодавством, та в межах кошторису на видатки, а тому задоволенню не підлягає.
Відповідно до положень ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів вважає, що для захисту порушених прав позивача слід прийняти рішення щодо зобов'язання відповідача - Управління праці та соціального захисту населення виконкому Роменської міської ради донарахувати та здійснити дії по виплаті ОСОБА_1разової грошової допомоги до 5 травня, як учаснику бойових дій за 2007-2008 роки відповідно до ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у відношенні до мінімальної пенсії за віком.
Враховуючи вищевикладене, постанова Роменського міськрайонного суду Сумської області від 23.10.2008р. по справі №2а-263/08 підлягає скасуванню в частині стягнення з Управління праці та соціального захисту населення виконкому Роменської міської ради на користьОСОБА_1недоплаченої суми щорічної разової грошової допомоги за 2007 р. в розмірі 1770, 30 грн. та за 2008 рік у розмірі 2095 грн. з прийняттям в цій частині нової постанови.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення виконкому Роменської міської ради на постанову Роменського міськрайонного суду Сумської області від 23.10.2008 року по справі №2-а-263/08 -задовольнити частково.
Постанову Роменського міськрайонного суду Сумської області від 23.10.2008 року по справі №2-а-263/08 -скасувати в частині стягнення з Управління праці та соціального захисту населення виконкому Роменської міської ради коштів.
Прийняти в цій частині нову постанову, якою зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення виконкому Роменської міської ради донарахувати та здійснити дії по виплаті ОСОБА_1 разової грошової допомоги за 2007-2008 роки відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"у відношенні до розміру мінімальної пенсії за віком.
В іншій частині постанову Роменського міськрайонного суду Сумської області від 23.10.2008 року по справі №2-а-263/08 -залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом місяця з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя
Філатов Ю.М.
Судді
Водолажська Н.С. Гуцал М.І.
Повний текст постанови виготовлений 03.03.2009 р.