ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 квітня 2012 р.Справа № 2-а-2503/11/1470
Категорія:10.2.4
Головуючий в 1 інстанції: Гордієнко Т.О.
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs29835373) )
Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Джабурія О.В.
суддів - Крусяна А.В.
- Шляхтицького О.І.
при секретарі - Філімович І.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2011 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Миколаївській області, за участю третьої особи: Головного управління Міністерства з надзвичайних ситуацій України в Миколаївській області, про визнання рішення №973 від 24.06.2010 р., №446 від 18.02.2011 р. протиправними та скасування, зобов'язання підготувати довідку, зобов'язання передати довідку Пенсійному фонду,
В С Т А Н О В И Л А :
ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Миколаївській області про:
- визнання протокольного рішення комісії УМВС України в Миколаївській області № 973 від 24.06.2010 р. про встановлення окладів та відсотки надбавок, які викладені в довідці № 10 від 24.06.2010 р., протокольне рішення № 446 від 18.02.2011 р. протиправними та скасувати їх;
- зобов'язання підготувати довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, виходячи з посадового окладу прирівняного до посади заступника начальника ГУ МНС Миколаївської області по наглядово-профілактичної роботи відповідно до постанови Комітету Міністрів України № 1294 -2007, № 45-2008 р., наказів МНС № 53,305-2008 р.;
- при складанні довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії зобов'язати вказати розмір посадового окладу 1700 грн., оклад за військовим званням-полковник -135 грн., надбавка за вислугу років, яка складає 40 % від посадового окладу з окладу за військове звання, 50% за виконання особливо важливих завдань, яка складається від суми посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, 28 % надбавка за інформаційно-аналітичне забезпечення, яка складається від посадового окладу, 15% надбавка за службу в умовах режимних обмежень, яка складається від посадового окладу, 43 % премії від усіх сум нарахувань (посадовий оклад, оклад за військове звання, надбавка за вислугу років, за виконання особливо важливих завдань, надбавка за інформаційно-аналітичне забезпечення, надбавка за службу в умовах режимного забезпечення;
- зобов'язання передати довідку про розмір грошового забезпечення до Головного управління Пенсійного фонду в Миколаївській області ля перерахунку пенсії.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він вийшов на пенсію з посади, яку на теперішній день виконує заступник начальника Головного управління МНС області по наглядово-профілактичній роботі з посадовим окладом 1700 грн. Відповідач не виконав постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 27.07.2009 р. та порушив Закон України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб» (2262-12) та постанову Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 р. (1294-2007-п)
Відповідач проти позовних вимог заперечував, просив в позові відмовити, оскільки посада ОСОБА_2, з якої він був звільнений, відповідає посаді заступника начальника управління (самостійного відділу) УМВС України в Миколаївській області з посадовим окладом 1210-1310 грн., тому позивачу встановлений посадовий оклад для перерахунку пенсій у максимальному розмірі -1310 р. і підстав для призначення позивачу пенсію, виходячи з посадового окладу 1700 грн., як заступнику начальника головного управління немає.
Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2011 року в задоволенні позову ОСОБА_2 відмовлено.
Не погодившись з таким рішенням ОСОБА_2 звернувся з апеляційною скаргою на зазначену постанову, просить її скасувати та постановити нову ухвалу суду з направленням справи до суду першої інстанції для продовження розгляду справи.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Колегією суддів встановлено, що позивач був звільнений 08.12.1997 р. з посади заступника начальника управління державної пожежної охорони Управління Міністерства Внутрішніх Справ Миколаївської області за ст.65 п. «а»( за віком) та був відкликаний у розпорядження УМВС. Державна пожежна охорона на час звільнення позивача була структурним підрозділом Міністерства Внутрішніх Справ. Протягом 2003-2004 р. відбулась реорганізація, в результаті якої Державна пожежна охорона була виведена з перепідпорядкування Міністерства внутрішніх справ та віднесена до Міністерства надзвичайних ситуацій.
Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 27.07.2009 р. по справі № 2а-7/09/1470 скасовано та визнано протиправним протокольне рішення № 429 від 01.04.2008 р. відповідача про встановлення посадових окладів пенсіонерам МВС, які були звільненні з підрозділів пожежної охорони відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 р. № 1294 (1294-2007-п) та наказу МВС України № 499 від 31.12.2007 р. та зобов'язано відповідача підготувати довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1, виходячи з посадового окладу прирівняної посади в структурі МНС, у відповідності з вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 р. № 1294 (1294-2007-п) та наказу МНС України від 28.01.2008 р. № 53 (z0102-08) . Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 18.03.2010 р. по вищезазначеній справі постанова суду залишена без змін.
Відповідно до ст. 256 КАС України постанова або ухвала суду апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанова Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення. Згідно зі ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
На виконання постанови суду від 27.07.2009 р. відповідач прийняв протокольне рішення № 973 від 24.06.2010 р., яким встановив посадовий оклад за посадою заступника начальника управління у складі головного управління в розмірі 1310 грн., надбавка за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби у розмірі 50 % посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років, премію у розмірі 10% посадового окладу та надбавку за службу в умовах режимних обмежень у розмірі 15 % від посадового окладу (грошовий атестат від 30.04.1998 р. № 26) усього на суму 3362 грн.
18.02.2011 р. було прийнято відповідачем протокольне рішення № 446, яким вирішено, що підстав для перерахунку пенсії немає, в зв'язку з відсутністю в рішенні суду зобов'язання, щодо встановлення посадового окладу в розмірі 1700 грн. за посадою заступника начальника Головного управління МНС України.
З'ясувавши обставини справи, дослідивши докази на їх підтвердження, суд першої інстанції дійшов до висновку про необхідність відмови у задоволенні позову.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій, чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед Законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Вимогами ч. 1 ст. 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно з вимогами ч. 2 ст. 2 КАС України, до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією (254к/96-ВР) чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України (254к/96-ВР) можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв'язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
На підставі п.6 Постанови Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 р. (45-2008-п) «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (2262-12) та внесення змін до постанови КМУ від 17.07.1992 р. № 393 (393-92-п) відповідною посадою, вважається посада, яка за кваліфікаційними характеристиками, зокрема назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (організації, установи, військової частини тощо) прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена.
Третя особа - Головне управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Миколаївській області надало пояснення, що позивач був звільнений з посади заступника начальника управління з питань наглядово-профілактичного нагляду Управління Державної Пожежної Охорони Управління Міністерства Внутрішніх справ України в Миколаївській області. На даний момент дана посада прирівнюється до посади заступника начальника управління з питань державного нагляду у сфері пожежної безпеки і державного нагляду у сфері цивільного захисту та техногенної безпеки Управління Міністерства Надзвичайних Ситуацій України в Миколаївській області. Посадова особа, яка обіймає цю посаду, наділена такими ж повноваженнями та виконує ті ж функції й обов'язки, що й позивач на момент звільнення.
Згідно Положення про управління з питань наглядово-профілактичної діяльності Головного управління МНС в Миколаївській області п.1.2 передбачено, що Управління з питань наглядово-профілактичної діяльності Головного управління МНС в Миколаївській області підпорядковується Держпожежбезпеки, входить до складу Головного Управління Міністерства Надзвичайних ситуацій в Миколаївській області, а відповідно до п.2.3 виконує такі функції, як: здійснює аналіз та облік пожеж, контролює роботу місцевих органів держпожнагляду за всіма напрямками діяльності, проводить навчання посадових осіб органів держпожнагляду щодо підвищення їх професійного рівня та інші.
Відповідно до Наказу № 53 від 28.01.2008 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 8.02.2008 р. за № 102//14793 (z0102-08) «Про встановлення схем посадових окладів осіб начальницького складу»зазначено, що у заступника начальника головного управління (управління) МНС розмір посадового окладу складає 1651-1700, посадовий оклад заступника начальника управління у складі головного управління, заступник начальника самостійного відділу 1163-1310 грн.
Позивач був звільнений з посади - заступника начальника управління з питань наглядово-профілактичного нагляду Управління Державної Пожежної Охорони Управління Міністерства Внутрішніх справ України в Миколаївській області. На даний момент дана посада прирівнюється до посади заступника начальника управління з питань державного нагляду у сфері пожежної безпеки і державного нагляду у сфері цивільного захисту та техногенної безпеки Управління Міністерства Надзвичайних Ситуацій України в Миколаївській області.
Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що аналізуючи п.6 Постанови Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 р. (45-2008-п) можна зробити висновок, що позивача була звільнено з посади заступника начальника (самостійного відділу, підрозділу на правах управління) в складі головного управління, оскільки посада на той час мала подвійне підпорядкування -заступник управління в головному управлінні, тому посада заступника начальника головного управління по функціональності та організаційному рівню вище тій посаді, яку обіймав позивач, та відповідач правомірно позивачу встановив посадовий оклад в сумі 1310 грн.
Позивачу 19.09.2008 р. була видана довідка № 136 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, в якій сума пенсії складала 5144,85 грн. та призначена відповідно до п.5 постанови КМУ № 45 від 13.02.2008 р. (45-2008-п) за відповідною посадою у тому державному органі, з якої особа звільнилася на пенсію. Постановою суду від 27.07.2009 р. відповідача було зобов'язано перерахувати пенсію позивачу, виходячи з посадового окладу прирівняної посади в структурі Міністерства Надзвичайних Ситуацій. Відповідач склав довідку від 24.06.2010 р., в якій сума пенсії складає 3362 грн.
Позивач просить встановити йому оклад, як пенсіонеру МНС, а всі надбавки, доплати, премію, як пенсіонеру МВС, тому просить встановити йому премію 43 % від усіх сум нарахувань, а відповідач встановив 10%. Крім того, позивач просить 28% надбавки за інформаційно-аналітичне забезпечення, а в довідці №10 від 24.06.2010 р. відсутня ця складова грошового забезпечення.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 7 листопада 2007 р. № 1294 (1294-2007-п) «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб»надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання: здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого вкладу в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного у розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення. Таким чином, встановлюючи позивачу 10 % премії відповідач не порушив вищезазначену норму, оскільки встановив премію не менше 10 %, як встановлено законодавством.
Підпунктом 1 п.5 Постанови Кабінету Міністрів від 7 листопада 2007 р. № 1294 (1294-2007-п) «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб»надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання установити надбавку військовослужбовцям підрозділів Служби безпеки, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Служби зовнішньої розвідки та інших розвідувальних органів, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, які провадять оперативно-розшукову, розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення органів державної влади і оперативно-службову діяльність - в розмірі до 50 відсотків посадового окладу.
Оскільки позивач просив суд по справі № 2а-7/09/1470 встановити йому суму грошового забезпечення з посадового окладу прирівняної посади в структурі Міністерства надзвичайних Ситуацій, то відповідачем були застосовані всі надбавки, які застосовуються до працівників МНС при виході їх працівниками на пенсію. Надбавка за інформаційно-аналітичне забезпечення в сумі 28 % вищезазначеним пунктом постанови Кабінету Міністрів України для працівників МНС не передбачена, тому відповідач не зазначив цю надбавку у довідці від 24.06.2010 р. правомірно.
Відповідно до п.5 Постанови Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 р. (45-2008-п) «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (2262-12) додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), для перерахунку пенсії не враховуються.
Відповідно до ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позивач має право на пенсію, встановлену йому раніше у довідці відповідача від 19.09.2008 р. в сумі 5144,85 грн.
Судова колегія вважає наведені висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 7, 10, 11, 70, 71 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що постанова підлягає скасуванню.
Відповідно до вимог ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а в адміністративних справах про протиправність рішень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення та надання відповідних доказів покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Відповідач, який є суб'єктом владних повноважень, свою позицію суду доказав та обґрунтував її.
Враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 195; 196; 198; 200; 205; 206; 254 КАС України (2747-15) , судова колегія, -
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення, а постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2011 року без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає чинності негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом 20 днів.
Повний текст судового рішення виготовлений 28.04.2012 року.
Головуючий:
Суддя:
Суддя:
О.В.Джабурія
А.В.Крусян
О.І.Шляхтицький