КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 875/14/13-а
Суддя-доповідач: Беспалов О.О.
ПОСТАНОВА
Іменем України
15 листопада 2013 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Беспалова О. О.
суддів: Губської О. А., Парінова А. Б.
при секретарі: Тур В. В.
за участю представника позивача ОСОБА_2, представників відповідача Рахнянського Богдана Юрійовича, Ларіної Наталі Олексіївни, розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Києві адміністративний позов кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_5 до Центральної виборчої комісії, треті особи: кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_6, політична партія Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" про визнання нечинною та скасування постанови № 327 від 13.11.2013 року,-
В С Т А Н О В И В :
14 листопада 2013 року позивач звернувся до Київського апеляційного адміністративного суду з позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просив визнати нечинною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії № 327 від 13.11.2013 року про залишення без розгляду по суті скарги від 11.11.2013 року та скасувати постанову Центральної виборчої комісії № 226 від 21 жовтня 2013 року в частині реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_6.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 14.11.2013 року позовні вимоги в частині скасування постанови Центральної виборчої комісії № 226 від 21 жовтня 2013 року залишено без розгляду.
Як вбачається з матеріалів справи, 11.11.2013 року позивачем до відповідача була подана скарга щодо скасування постанови ЦВК № 226 від 21.10.2013 року "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України в одномандатних виборчих округах на повторних виборах народних депутатів України 15 грудня 2013 року" в частині реєстрації кандидатом у народні депутати України ОСОБА_6 згідно Переліку кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатному виборчому окрузі № 132 (Миколаївська область) на повторних виборах народних депутатів України 15 грудня 2013 року (Додаток 2 до постанови ЦВК від 21.10.2013 року № 226).
Постановою ЦВК від 13.11.2013 року № 327 "Про скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_5, зареєстровану в ЦВК 11.11.2013 року за № 21-36-8521" скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_5 залишено без розгляду по суті.
Не погоджуючись з вказаною постановою позивач звернувся до суду в порядку адміністративного судочинства.
У судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві.
Представники відповідача заперечували проти задоволення адміністративного позову, посилаючись на його необґрунтованість, недоведеність та безпідставність.
Розглядаючи справу в межах заявлених позивачем вимог, заслухавши пояснення сторін та дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд приходить до наступного висновку.
Предметом поданої позивачем скарги була вимога про скасування вищевказаної постанови ЦВК.
Повноваження ЦВК щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України визначені Законом України "Про вибори народних депутатів України" від 17.11.2011 року № 4061-VI (4061-17) та Законом України "Про Центральну виборчу комісію" від 30.06.2004 № 1932-IV (1932-15) .
Відповідно до п. п. 6, 7 ч. 1 ст. 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" відповідач уповноважений реєструвати кандидатів у народні депутати України в порядку, встановленому законом, та приймати рішення щодо скасування реєстрації кандидатів у народні депутати України в порядку, встановленому законом.
Порядок висування і реєстрації кандидатів у народні депутати визначено статтями 52- 62 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності ЦВК передбачено Законом України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) .
Відповідно до ч. 1 ст. 108 Закону України "Про вибори народних депутатів України" кандидат у депутати, зареєстрований у встановленому Законом порядку, партія - суб'єкт виборчого процесу, в особі її керівника, представника партії у Центральній виборчій комісії, уповноваженої особи партії чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії, довірена особа кандидата у депутати, офіційний спостерігач, виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону, виборець, чиї особисті виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії чи на здійснення спостереження, порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта оскарження, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею та статтями 109-113 цього Закону.
Відповідно до п.п. 1 п. 7 ч. 1 ст. 108 Закону України "Про вибори народних депутатів України" рішення чи дії політичної партії - суб'єкта виборчого процесу, її посадової особи чи повноважного представника, що стосуються виборчого процесу, крім тих рішень чи дій, які відповідно до закону, статуту (положення) належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції, можуть бути оскаржені до Центральної виборчої комісії - стосовно рішення чи дії політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати в загальнодержавному виборчому окрузі.
Крім того, у відповідності до п. 8 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) до Центральної виборчої комісії може бути подана скарга на дії чи бездіяльність кандидата у депутати.
Також, згідно пункту 3.4 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (v0133359-12) , до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність окружної виборчої комісії, рішення чи дії політичної партії, яка висунула кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, а також дії чи бездіяльність кандидата у народні депутати України.
В обґрунтування позовних вимог позивач у позові посилається на положення ч. 9 ст. 109 Закону України "Про вибори народних депутатів України", яка, як встановлено колегією суддів, у вказаному Законі відсутня.
Натомість, п. 8 ст. 108 Закону, який цитує позивач у адміністративному позові, визначає єдиного суб'єкта виборчого процесу, на дії якого може бути подана скарга до ЦВК - кандидат у депутати.
З огляду на вищезазначені норми, колегія суддів приходить до висновку, що діючим законодавством право суб'єктів виборчого процесу на оскарження рішень Центральної виборчої комісії безпосередньо до Центральної виборчої комісії не передбачено.
Разом з тим, відповідно до підпункту 1 пункту 3.3 вказаного Порядку виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії.
Згідно з частиною другою статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія та її члени зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (254к/96-ВР) , вказаним та іншими законами України.
У відповідності до п. 11 ст. 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України" виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб'єктом звернення зі скаргою, до неналежного суб'єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених статтею 109 цього Закону.
Аналогічне положення міститься в п. п.10.2. п. 10 Порядку.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, документи щодо реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_6 в одномандатному виборчому окрузі № 132, висунутого політичною партією Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", подано до Центральної виборчої комісії 16 жовтня 2013 року. Зазначеного кандидата у народні депутати України зареєстровано постановою Центральної виборчої комісії від 21 жовтня 2013 року № 226.
Скаргу позивача Центральною виборчою комісією отримано 11 листопада 2013 року, тобто з порушенням строку оскарження, що також є підставою для залишення скарги без розгляду по суті в порядку п. 11 ст. 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Підсумовуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що відповідачем прийняте оскаржуване рішення в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (254к/96-ВР) , законами України, а тому підстави для задоволення адміністративного позову відсутні.
Відповідно до частини 1 ст. 177 КАС України, суд, установивши порушення законодавства про вибори, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше передбачене законом рішення.
Таким чином, надавши оцінку встановленим у справі обставинам та доказам, відповідно до вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо справедливого судового розгляду, врахувавши ст. 8 КАС України, відповідно до якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, колегія суддів дійшла висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, а тому вважає за необхідне відмовити у задоволенні позову.
Керуючись статтями 17, 160, 161, 162, 163, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_5 до Центральної виборчої комісії, треті особи: кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_6, політична партія Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" про визнання нечинною та скасування постанови № 327 від 13.11.2013 року відмовити.
постанова може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України у дводенний строк з дня її проголошення.
Головуючий суддя О. О. Беспалов Суддя О. А. Губська Суддя А. Б. Парінов