НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
19.02.2019 № 213

Про погодження із зауваженнями проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань цивільного захисту"

Розглянувши проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань цивільного захисту", надісланий листом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 18.01.2019 № 02-868/08, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Погодити проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань цивільного захисту" із зауваженнями, що додаються.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити повідомлення Державної служби України з надзвичайних ситуацій про прийняте рішення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
Голова Комісії
І. Пашко
Згідно з чинним законодавством
відповідно до колегіального рішення Комісії
Протокол № 16 засідання
Комісії від 19.02.2019
Додаток
до розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
19.02.2019 № 213

Зауваження

до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань цивільного захисту"

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах компетенції розглянула проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань цивільного захисту" (далі - проект Закону), надісланий листом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 18.01.2019 № 02-868/08, та надає такі зауваження.
1. Частиною першою статті 47 Глави 11 Розділу V Кодексу цивільного захисту (5403-17) , редакція якого запропонована проектом Закону, визначено, що з метою запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, забезпечення досягнення гарантованого рівня безпеки громадян, навколишнього природного середовища та об'єктів економіки в Україні здійснюється державне регулювання у сфері цивільного захисту та управління ризиками виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на основі ризик-орієнтованого підходу.
Разом із тим, частиною другою зазначеної статті до державного регулювання у сфері цивільного захисту включено таку складову, як страхування.
Зазначене положення проекту Закону не відповідає Закону України "Про страхування" (85/96-ВР) , оскільки тільки цей Закон регулює відносини у сфері страхування і спрямований на створення ринку страхових послуг, посилення страхового захисту майнових інтересів підприємств, установ, організацій і фізичних осіб та встановлює принципи державного регулювання та нагляду за страховою діяльністю.
Тому пропонуємо із частини другої статті 47 Глави 11 Розділу V Кодексу цивільного захисту (5403-17) , редакція якого запропонована проектом Закону, виключити абзац восьмий.
Також, відповідно до абзацу п'ятого частини третьої статті 47 Глави 11 Розділу V Кодексу цивільного захисту (5403-17) , редакція якого запропонована проектом Закону, страхування є одним із способів управління ризиками виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на основі ризик-орієнтованого підходу.
З метою приведення у відповідність із законодавством у сфері страхування пропонуємо абзац п'ятий частини третьої статті 47 Глави 11 Розділу V Кодексу цивільного захисту (5403-17) , редакція якого запропонована проектом Закону, викласти в такій редакції:
"мінімізацію ризиків виникнення надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру шляхом укладання суб'єктами господарювання договорів страхування відповідальності перед третіми особами;".
2. Слід відзначити невідповідність термінології положень проекту Закону положенням законів України "Про страхування" (85/96-ВР) , "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) у частині назви договору страхування та вимог до укладання такого договору, назви добровільних видів страхування, а також визначення страхових ризиків, що підлягають страхуванню тощо.
3. Підтримуючи в цілому запровадження страхування цивільно-правової відповідальності за шкоду, яка може бути заподіяна третім особам або їхньому майну внаслідок надзвичайної ситуації та пожежі, що може виникнути на об'єктах нерухомості, які належать суб'єктам господарювання на праві власності або належать до сфери їх управління чи перебувають у користуванні, як альтернативи проведенню планових та позапланових перевірок таких суб'єктів, проект Закону потребує доопрацювання в частині визначення розміру страхової суми, за такими договорами, а також визначення дієвих механізмів контролю за наявністю такого договору, встановлення відповідальності за несвоєчасне повідомлення центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту про дострокове припинення договору страхування.
4. Частиною третьою статті 65 Глави 14 Розділу IV Кодексу цивільного захисту (5403-17) , редакція якого запропонована проектом Закону, визначено перелік нормативно-правових актів, розробка яких віднесена до компетенції Нацкомфінпослуг, а саме форма типового договору добровільного страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна довкіллю, життю, здоров'ю та майну третіх осіб внаслідок небезпечної події, що може виникнути на території та/або об'єктах нерухомості, форма заяви та форма акта оцінки території та/або об'єкта нерухомості на відповідність вимогам техногенної та пожежної безпеки.
Оскільки розробка форми заяви та форми акта оцінки території та/або об'єкта нерухомості на відповідність вимогам техногенної та пожежної безпеки не віднесена до повноважень Нацкомфінпослуг, визначених Положенням про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженим Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070 (1070/2011) , пропонуємо частину третю статті 65 Глави 14 Розділу IV Кодексу цивільного захисту (5403-17) , редакція якого запропонована проектом Закону, викласти в такій редакції;
"3. Договір страхування відповідальності укладається відповідно до заяви суб'єкта господарювання на підставі акта оцінки території та/або об'єкта нерухомості на відповідність вимогам техногенної та пожежної безпеки.
Форма типового договору добровільного страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна довкіллю, життю, здоров'ю та майну третіх осіб внаслідок небезпечної події, що може виникнути на території та/або об'єктах нерухомості, затверджується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, форма акта оцінки території та/або об'єкта нерухомості на відповідність вимогам техногенної та пожежної безпеки, затверджується центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту за погодженням із Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг."
5. Враховуючи неефективність здійснення обов'язкових видів страхування, пропонуємо передбачити у проекті Закону замість обов'язкового особистого страхування працівників відомчої (крім тих, які працюють в установах і організаціях, що фінансуються з Державного бюджету України) та сільської пожежної охорони і членів добровільних пожежних дружин (команд), здійснення такого страхування в добровільній формі як обов'язкову умову здійснення заходів із запобігання виникненню пожеж, їх гасіння, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт.
Такий механізм, зокрема, може бути реалізовано шляхом укладання накопичувального договору страхування життя добровільних пожежних, що забезпечить реальний страховий захист як життя та здоров'я добровільних пожежних, так і членів їхніх сімей у разі загибелі такого пожежного.
6. Також, враховуючи значну кількість нормативно-правових актів, розробку і прийняття яких необхідно здійснити для реалізації положень проекту Закону (у разі його прийняття), в тому числі і Нацкомфінпослуг, пропонуємо у пункті 2 розділу II "Прикінцеві положення" слова "у шестимісячний строк" замінити словами "протягом одного року".
Директор департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг
Н. Лех
(Текст взято з сайту Нацкомфінпослуг України http://nfp.gov.ua)